Krav på kunskap är allt annat än korvstoppning

De svenska universiteten har ­blivit Humboldts helvete. Arga röster ­refererar till den tyske universitetsikonen Wilhelm von Humboldt och säger att högskolorna har fjärmats från det klassiska bildnings­idealet. Ett ideal som karaktäriseras av solid kunskap och möjliggör ­reflektion och ­analys av jaget och samhället.

Övrigt2011-11-18 05:00

Parallellen mellan svenska universitet och helvetet drogs i veckan av Jens Sörensen, historiker och lektor i globala studier vid Göteborgs universitet. Sörensen målar upp en sotsvart bild av kunskapsförakt inom högskolan. Hans analys kan tyckas väl dystopisk, men en av rötterna till kvalitetsbristen inom utbildningen åskådliggör han väl.
Kraven och kunskapsnivån på svenska högskoleutbildningar är på nedåtgående, inte minst inom humaniora och samhällsvetenskaperna. Eftersom lärosätena får betalt per utexaminerad student är trösklarna för att ge godkänt låga. Det är en följd av att studenterna kommer till uppropen med allt sämre kunskaper. Svenska grundskole- och gymnasieelever lär sig helt enkelt för lite, något som gång efter annan bekräftas i internationella mätningar. En faktor i spelet är den förrädiska betygsinflationen, resultatet av försök att locka till sig elever genom att visa upp höga betygssnitt.
Kunskapsbristen har sin grund i den svenska flumskolan. Motreformationen har letts av utbildningsminister Jan Björklund, som strategiskt nog har mjukat upp sin retorik kring katederundervisning den senaste tiden. Tack vare det har han utökat skaran som är kritiska mot det som varit.
I dag försvarar ingen det kravlösa socialdemokratiska skolsystem som började ta form på 1960-talet. Inte ens Socialdemokraterna själva. Kritiska röster hörs i alla läger, förmedlade inte minst i Sveriges Radios gigantiska temasatsning ”Den orättvisa skolan”.
Socialdemokraterna presenterar inga egna planer som kan lösa problemen. De står i skamvrån och inser att Alliansens ambitioner är rätt på många punkter.
Men att införa kalenderbitande och korvstoppande katederundervisning vore att ta ett steg tillbaka till femtiotalet. Arbetslivet kräver andra färdigheter i dag. Det fundamentala för att klara sig på ett personligt och professionellt plan har alltid varit och kommer även i framtiden att vara kunskap. Det är inte farligt att ställa krav på unga. Kunskapsnivån måste höjas. Det står inte i strid med en utbildning för den moderna dynamiska arbets-
marknaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om