Kreativt bygge pÄ förskolan

SamarbetsförmÄga. SkaparglÀdje. TÄlamod. Det Àr perfekta ingredienser för ett framgÄngsrikt lÄdbilsbygge pÄ förskola.

LÄdbil Peter 07.jpg

LÄdbil Peter 07.jpg

Foto:

Övrigt2014-06-16 00:00

Snickaren Peter Hardö öppnar grinden till Strandsborgs förskolas inhÀgnade baksida.

– Är det nĂ„gon som vill snickra lite? undrar han.

Och blir pÄ nolltid omgiven av ett femtontal ivriga barn, bland andra Moa som hans egen dotter heter. Peter och barnen hjÀlps Ät att hÀmta skruvdragare, skruvar och byggsatsens 37 delar.

– Som grabb byggde jag lĂ„dbil med farsan. Jag tyckte det var fantastiskt – bĂ„de att bygga och att köra. Jag och mina kompisar körde downhill, var helt vilda. Jag skulle aldrig lĂ„ta mina egna ungar göra sĂ„, sĂ€ger han och skrattar Ă„t minnet.

Peter Hardö och Torbjörn Detlofsson driver bygg- och fastighetsfirman Linhus och tog tillsammans fram sju–Ätta prototyper innan de fastnade för den hĂ€r.

– Den Ă€r fiffigt konstruerad, tycker Peter.

Hans vision Àr att lokalt, i liten skala, fÄ igÄng tillverkning och försÀljning av lÄdbilar med olika karosser. Men nu Àr han pÄ Strandsborgs förskola, som ska fÄ testbygga och testköra en lÄdbil.

– Vi kommer att skĂ€nka monteringstid och lĂ„dbilar till nĂ„gra fler förskolor i kommunen, lovar han.

I gassande sol samlas barnen runt byggsatsen. Till den hör en enkel ritning, men Peter fÄr barnen att sjÀlva fundera över vilken del som ska sitta var. Sedan fÄr alla som vill dra in en skruv i ett av mÄnga förborrade hÄl. Med mer eller mindre tÄlamod vÀntar varje barn pÄ sin tur.

SjÀlvförtroende, det saknar de unga mÀnniskorna inte. "Peter, jag Àr skitbra pÄ att skruva sÄ jag behöver ingen hjÀlp. Faktiskt!" sÀger exempelvis en femÄrig pojke, som aldrig tidigare hÄllit i en skruvdragare.

– Jag ser lĂ„dbilen som ett pedagogiskt verktyg, som barn och vuxna kan göra tillsammans, berĂ€ttar Peter.

Han tycker att för fÄ vuxna Àr nÀrvarande i barns liv, att mÄnga barn fokuserar för mycket pÄ smarta telefoner och surfplattor.

– Alla ungar har skaparglĂ€dje. Ta till vara pĂ„ den, uppmanar han.

Plötsligt hörs en traktor nÀrma sig förskolan. Den Àr lastad med sand, som ska tippas ner i sandlÄdan pÄ gÄrden.

– Det hĂ€r Ă€r sanningens minut, sĂ€ger Peter nyfiket.

NÀr traktorn lÀmnat omrÄdet har skaran runt lÄdbilen halverats, till förmÄn för sandlÄdan. Men de flesta ÄtervÀnder efter att ha hoppat av sig i den nya sanden.

– NĂ€r ska vi mĂ„la lĂ„dbilen? undrar en flicka nĂ€r bygget börjar likna en lĂ„dbil.

Peter ler. Han Àlskar kreativiteten som flödar, Àlskar tanken pÄ att lÄdbilens utseende förÀndras över tid.

– Ungar ser saker som inte vuxna ser. För dem kan gamla konservburkar bli till billyktor, en dammsugarslang kan bli ett avgasrör. Det Ă€r bara fantasin som sĂ€tter grĂ€nser.

Efter cirka 45 minuter sitter varje bit pÄ rÀtt plats, Àr varje skruv iskruvad och lÄdbilen har fÄtt styranordning i form av ett rep. Peter och Moa tar första Äkturen, hon sitter i, han puttar pÄ. LÄdbilen rullar lÄngsamt pÄ sina breda, rÀtt sÄ mjuka hjul och vÀndradien Àr stor.

– Risken för att skada sig i lek med lĂ„dbil Ă€r liten, men barnen ska inte rulla ut i trafiken i lĂ„dbilen. Och kanske kan man sĂ€tta pĂ„ en cykelflagga, funderar Peter.

Barnen turas om att sitta i och att putta pÄ, hjÀlps Ät att vÀnda det för dem tunga fordonet. En av fröknarna uppmanar barnen att tacka Peter, som genast blir överöst av kramar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om