Kris till hösten för skolskjutsarna
Trosa kommun tecknade ett avtal som länsrätten stoppade. Nu är det oklart hur det blir med skolskjutsarna efter sommarlovet. Allt hänger på hur snabbt länsrätten kan ta upp fallet.
Problemen började i våras när kommunen gjorde en ny upphandling. Valet stod mellan Stockholmsföretaget Samtrans och Södertälje taxi/Åkerbergs i Vagnhärad.
Samtrans var billigare och fick kontraktet. Åkerbergs överklagade.
Vagnhäradsföretaget menade att Samtrans inte har några egna bilar, utan tar in underentreprenörer först efter det att kontraktet undertecknats. Kommunen hade alltså, enligt Åkerbergs, köpt grisen i säcken.
Länsrätten beslutade om inhibition. Därmed stoppades upphandlingen i avvaktan på att rätten ska besluta om vem som har rätt och vem som har fel.
Troligen kan länsrätten ta upp målet före semestrarna, men det är inget vi rår över. Ärendet måste få ta den tid det tar, säger kommunens advokat Siv Ann Andermyr.
Men oavsett vad rätten kommer fram till kan vilken som helst av parterna överklaga till kammarrätten. De har tio dagar på sig.
För kommunen rinner alltså tiden iväg. Och frågan måste lösas.
Vi har kontaktat Åkerberg för att höra om företaget kan fortsätta köra under hösten om vi inte kan lösa det här på annat sätt. Det besked vi fått är positivt, säger Anna Gustavsson.
Men i så fall krävs väl en ny, tidsödande upphandling?
Nej, kommunen är skyldig att ordna skolskjutsar enligt lag. I det här fallet finns synnerliga skäl för att lagen om offentlig upphandling inte ska gälla, säger Andermyr.
Pär Åkerberg, vd på Åkerbergs, bekräftar att han talat med kommunen.
Vi har svarat att vi kan ställa upp på samma villkor som tidigare om vi får besked före midsommar.
Lätt blir det inte. Sju chaufförer, de som tidigare körde skolskjutsar, sades upp när Åkerbergs förlorade kontraktet. De som inte fått nya jobb kanske kan komma tillbaka på projektanställningar.
Får vi bara veta i tid vad som gäller löser vi det här om vi hamnar i skarpt läge, säger Pär Åkerberg.
Överklagar ni om länsrätten går er emot?
Först vill vi se hur domen ser ut. Men visst, vi kommer att driva det här så långt det går. Inte för att jävlas utan för att få veta vad som gäller. Branschen behöver ett prejudikat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!