Krisdrabbad kvinnafick vänta i timmar

En krisdrabbad Nyköpingskvinna letade febrilt i natten efter någon att tala med om det hemska som hänt henne. Röda korsets telefonsvarare meddelade att Jourhavande medmänniska öppnar igen i höst.

Övrigt2001-08-02 22:24
Desperat bläddrade kvinnan vidare i telefonkatalogen.
De flesta som jag försökte få kontakt med hade bara öppet dagtid.
Hos jourhavande präst tutade det upptaget i en timme. När kvinnan äntligen kom fram svarade någon att jourhavande präst bara kan nås fram till klockan 02.00.
Återigen vände sig kvinnan, som vill vara anonym, till telefonkatalogen.
Jag kom till ett ställe som var helt fel egentligen. Men även om det inte var den personens jobb att hjälpa just mig, så ställde hon upp så att jag kom vidare.
För Nyköpingskvinnan tog det tre ångestfyllda timmar att finna rätt person.
Då kunde det ha varit för sent. Många andra skulle kanske ha gett upp. Var finns hjälpen när man verkligen behöver den?
Sjukhuskyrkan på Nyköpings lasarett har krisutbildade präster.
Någon av dessa är tillgänglig dygnet runt, uppger kanslisten Barbro Eriksson.
Då gäller det att hitta Sjukhuskyrkans telefonnummer. I chocktillstånd kan det vara svårt att bläddra runt i telefon- och landstingskataloger. Siffror dansar när man befinner sig i upplösning.
Den kvinna som en natt i slutet av juli drabbades av akut hjälpbehov slog inte 112. Borde inte det ligga nära till hands?
Jo, det är vanligt att människor i kris ringer hit. Men 112 är egentligen ett nödnummer, säger en larmoperatör på SOS Alarm i Eskilstuna.
Han berättar att SOS Alarms personal skulle vilja ha ett annat kortnummer för det som inte är nöd men ändå mycket angeläget.
Vid sjukdom och olyckshändelser kan telefonväxeln hos SOS bli överbelastad.
Utryckningsfordon måste snabbt kunna skickas ut.
Vi vill inte snoppa av en människa som behöver någon att prata med. Även om vi inte kan föra krissamtal försöker vi lotsa vidare.
Larmoperatören efterlyser politisk vilja att finanisera ett kort krisnummer till SOS, eftersom behovet är stort.
Landstingsrådet Inger Jonasson Sjödin (s) låter tagen när hon hör om tre timmars väntan under en natt för att få krishjälp.
Det är ju fruktansvärt! Det här måste vi titta på. Självklart ska jag ta upp det när landstingsgruppen träffas nästa vecka.
Inger Jonasson Sjödin kände inte till behovet av ett kort krisnummer.
Men hon tycker det låter rimligt att införa ett sådant utöver larmnumret 112.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om