Krisjour av ny modell

Röda Korset stängde av sin kristelefon den 1 november i fjol. I höst hoppas man kunna presentera en ny organisation som svarar bättre mot ökande behov.

Övrigt2001-08-02 22:25
Monica Lorensson är pressansvarig på Röda Korset i Stockholm. Hon beskriver hur samtalsmängden till Jourhavande medmänniska ökade lavinartat. Hemma satt frivilliga som fick ta emot allt svårare samtal.
Sexsamtal och busringningar var också många.
Därför var vi tvungna att arbeta om telefonjouren. Det har tagit nästan ett år.
Röda Korsets huvuduppdrag i Sverige är att bryta ofrivillig ensamhet och isolering.
Förra året gjorde frivilligorganisationen 140 000 registrerade hembesök.
Vi lever i ett allt hårdare samhälle. Telefonjouren har till exempel fått ersätta stängda mentalsjukhus.
Röda Korset insåg behovet av ett samtalssystem som kan tillämpas i hela landet. Medmänniskorna ska inte sitta hemma utan i arbetslokal. De ska jobba två och två, så att de kan stötta varandra. Från Kanada har Röda Korset lärt sig metoden scanning, att finna rätt personer till telefonjouren.
Fel människor kan dras till den här typen av uppdrag, säger Monica Lorensson.
Fler telefonlinjer och längre öppettider planeras. Man hoppas kunna länka ihop telefonjouren med övrig verksamhet i Röda Korset.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om