"Kunskapsklockans" produkt tickar på bra

I skolprojektet "Hundringen" fick eleverna på Nyköpings Enskilda gymnasium 100 kronor som startkapital. Tanken är att de ska få pengarna att växa så mycket som möjligt under en månad. – Jag såg en bokklocka hemma och man kan väl säga att vi har lånat idén, säger skolföretagets vd Oskar Ekblom.

De fyra 16-åriga eleverna Pedram Khanghahi, Yusra Ali, Tyra Bohman och Oskar Ekblom, från Nyköpings Enskilda gymnasium, driver skolföretaget "Kunskapsklockan".

De fyra 16-åriga eleverna Pedram Khanghahi, Yusra Ali, Tyra Bohman och Oskar Ekblom, från Nyköpings Enskilda gymnasium, driver skolföretaget "Kunskapsklockan".

Foto:

Övrigt2018-04-06 12:00

De fyra 16-åriga eleverna, Oskar Ekblom (vd), Pedram Khanghahi (försäljningschef), Yusra Ali (ekonomichef) och Tyra Bohman (marknadsföringschef), har i skolprojektet "Hundringen" startat skolföretaget "Kunskapsklockan". Alla går i första klass på ekonomisk linje på Nyköpings Enskilda gymnasium.

– Vi ville ha ett bra namn och vi tillverkar bokklockor. En bok innehåller ju kunskap och vi har satt dit ett urverk, så det blir ju en "Kunskapsklocka", säger Oskar Ekblom.

Skolan delade upp eleverna i olika grupper och sen bestämmer grupperna själva hur mycket tid de vill lägga ner på fritiden. Det tog väldigt mycket tid den första veckan när de skulle komma på vad de skulle göra.

– Vi ville komma på något unikt för det ger ett övertag, säger Pedram Khanghahi.

Samtidigt som det är ett projekt där man skall lära sig att driva ett företag så är det en tävling där det gäller att få en så hög omsättning som möjligt.

– Tidigare rekordet låg på 15 000 kronor och vi ligger redan på 14 000 kronor och det är inte redovisning förrän på fredag så jag tror vi slår rekordet, säger Oskar Ekblom.

Förutom allt arbete är det bara urverk och batterier som kostar pengar. Böckerna har de fått donerade från släktingar och olika forum. Rekordet för att tillverka en bokklocka är nio minuter men det kan ta ända upp till sex timmar. Hittills har företaget sålt 71 klockor och har en vinst på 11 000 kronor. Tio procent av vinsten kommer att skänkas till barnfonden som sedan kommer donera böcker till fattiga länder.

– Alla ska ha rätt till kunskap, säger Tyra Bohman.

Bäst har försäljningen gått genom dörrknackning men eleverna har även stått på marknader och i en del köpcentrum. Hela den första hundringen lades på marknadsföring på Facebook men ingen köpte.

– Vi fick i alla fall mycket positiv respons på våra klockor i de sociala medierna, även om vi inte sålde något, säger Yusra Ali.

Alla eleverna tycker att det har varit ett väldigt roligt projekt där de fick göra något på riktigt.

– Man fick verkligen perspektiv på hur mycket man måste jobba för att lyckas med att driva ett företag, avslutar Pedram Khanghahi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!