Kvinnor är kunnigare företagare
Färre kvinnor än män startar eget. Men när det väl blir av är kvinnorna mer pålästa och bättre rustade för sin nya verksamhet än männen.
Det är ganska jämnt mellan könen när det gäller de som söker upp oss för att diskutera sin idé. Men det är fler män som verkligen går fram och startar sitt företag, berättar Christer Olofsson som är rådgivare på Nyföretagarcentrum i Nyköping.
Från statens sida finns en önskan om att öka företagandet, särskilt bland kvinnor. Nutek, som är statens näringspolitiska myndighet, har detta som ett av sina uppdrag. Särskilda pengar har avsatts för att hjälpa kvinnor igång. Men många ifrågasätter denna kvinnosatsning.
Det är affärsidén som är det viktiga, och vad för slags person man är. Det har inte bara med kön att göra, säger Göran Wesselman, företagsrådgivare på Sörmlands Sparbank.
Almi företagspartner, som är statens finansierings- och rådgivningsinstitut för nya företagare, har tidigare haft särskilda kvinnolån. Men de är borta sedan några år.
Före företagsstart kan det ibland behövas speciella insatser för att främja till exempel kvinnor och invandrare, säger Britten Söron, som arbetar som rådgivare på Almi i Nyköping.
Men varför är det färre kvinnor som väljer att starta eget?
Det har nog både med historia och tradition att göra. Kvinnor har inte varit jämställda med männen historiskt sett, men det senaste seklet har mycket hänt, säger Christer Olofsson.
Både han och de övriga SN talat med säger att kvinnor
generellt är mer försiktiga när det gäller att våga köra igång en egen rörelse.
Kvinnor förbereder mer, tar reda på mer. De vill vara säkra, säger Göran Wesselman.
Men försiktigheten innebär att de kan mer, och är väl förberedda för att fatta kloka beslut. Kvinnor är också mer återhållsamma när det gäller att låna pengar.
Det kan ha att göra med att kvinnor är mer vana att hålla i hushållsbörsen, säger Britten Söron.
Många kvinnor startar eget inom hälso- och friskvård, som olika sorters massage och terapi. Det kan finnas risk för överetablering.
Det är så viktigt att man tänker affärsmässigt. Det måste finnas en kund och det måste finnas lönsamhet, det räcker inte med bara hjärtat, säger Christer Olofsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!