Lägre hastigheter närmar sig Trosa

Trosas vägar ska bli säkrare. Trosa kommun och NTF har gått samman för att engagera företagen i kampen för bland annat lägre hastighet och alkolås.

Övrigt2006-11-12 23:21
Det här började som en nationell samling. Sedan har det förts ner på regional och lokal nivå. Syftet är att dels kommuner, dels företag ska skriva ner vad de kan hjälpa till med för att höja säkerheten, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.

På torsdagen hölls ett seminarium med företagare i kommunen. Företagen kan till exempel skaffa alkolås i sina bilar eller ta upp frågan om hastighet med personal som använder bil på jobbet. I stället för att alltid lägga skulden på Vägverket ska företag och kommuner tänka efter vad de själva kan göra, menar Lars Nordquist.
När kommunen upphandlar till exempel färdtjänst eller skolskjutsar kan de vikta in trafiksäkerhet, så att en entreprenör som har alkolås får pluspoäng, säger han.
Trosa kommun har redan kommit överens om en trafikstrategi, som nu ska utvecklas. För något år sedan började man införa 30-gräns i bostadsområden.
Vi har målat 30 i gatan, för det visar sig att folk inte lägger märke till skyltar så bra, säger Yngve Hurtig (s), avgående ordförande i tekniska utskottet.

Politikerna upplever att Trosaborna är uppdelade i två läger.
En del tycker att det är jättebra med 30-gräns. Andra blir upprörda eller nonchalerar det. Det är likadant med avsmalningar, säger Arne Karlsson (kd), tillträdande ordförande i utskottet.
I den nya majoritetens budget finns inskrivet att bygga om Högbergsgatan, för att få ner hastigheten. I Trotabs nya avtal ingår också att skärpa upp snöröjning och sandning.

Fortfarande finns många ställen i Trosa som är trafikfarliga, menar politikerna.
Vi har ju hackat lite på Vägverket om Västerljungskorset. Nu är det äntligen på gång en rondell där, säger Arne Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om