Landshövding kritisk mot järnvägsplan
Regeringen borde ha satsat på Ostlänken i stället för järnvägen i Norrbotten, tycker landshövding Bo Holmberg i Södermanland. Det viktigaste för Sverige är att göra infrastruktursatsningar i Mälardalen, säger Bo Holmberg.
Landshövding Bo Holmberg tycker inte det är rätt prioritering. Anledningen är att Stockholm och Mälardalen är landets främsta tillväxtmotor.
Om inte tillväxten i den regionen ligger på sex procent är den heller inte tre procent i övriga Sverige. Och har vi bara tre procent i tillväxt blir det noll procent i övriga landet, säger Bo Holmberg.
Landshövdingen är dock försiktig med att kritisera regeringens överenskommelse och vill inte visa någon besvikelse. Han kallar till och med infrastruktursatsningen en framgång för Södermanland.
Vi har ju drivit frågor som vi fått med, exempelvis Mälartunneln i Stockholm, Ostlänken finns med och 400 miljoner kronor för en ny förbifart vid Katrineholm.
Som landshövding kan jag inte gå ut och gnälla om det utfallet utan jag är väldigt glad. Jag vet inte hur många gånger under mina sex år som landshövding jag varit i Borlänge och pratat om den nya Katrineholmsvägen och Ostlänken. Att detta nu är på gång känner jag som en väldigt stor framgång för Södermanland.
Däremot är Bo Holmberg missnöjd med att det tar så lång tid att bygga en järnväg. Om Ostlänken börjar byggas någon gång efter 2012 kan det dröja fram till 2020 innan järnvägen är helt färdig.
Det finns ett systemfel i den svenska modellen. Det ska göras miljöprövningar och kulturhistoriska prövningar, Banverket ska göra järnvägsutredning, och det tar ungefär sju till åtta år från beslut till byggstart.
Vi har för mycket överklaganden, vi har för mycket juridik, för mycket möjligheter till att segdra det här, säger Bo Holmberg. När omvärlden gasar i 110 kan inte Sverige fortsätta att köra i 70, säger han.
Ostlänken kan dock vara färdigbyggd långt innan 2020, tror Bo Holmberg. Anledningen är att Stockholmsregionen väntas växa med 800 000 personer de närmaste 30 åren. 100 000 av dessa kommer att bo Södermanland.
Ostlänken är lika mycket en Sverigefråga som den är en fråga för Nyköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!