Bland de företagare, lantbrukare, myndigheter/organisationer, föreningar och privatpersoner som yttrat sig är en stor majoritet kritiska till förbifarten.
Flera påpekar att projektet kommer att bli dyrare än beräknat. "Infart västra Trosa är inte samhällsekonomiskt lönsamt. Kostnaden kommer troligen bli mer än budgeterade 155 miljoner", påpekas i flera yttranden. En privatperson på Smäckbrogatan kallar Infart västra Trosa för "ekonomiskt oförsvarbart och helt förkastligt."
Bullret och framför allt de miljömässiga följderna av vägen oroar många. "Hoppas att ni lägger ner detta projekt, att förstöra vår miljö på detta sätt är inte okej. Djurfaunan påverkas och för viltet kommer vägen utgöra en barriär. Effekten blir att djur får svårare att passera i området, särskilt i väster där det blir en bergskärning genom skogen", anser en intressent.
Naturskyddsföreningen Trosabygden påpekar att bygget inte bör genomföras och menar att det finns lämpliga platser för Trosa kommun att exploatera med mindre klimatpåverkan. Naturskyddsföreningen anser att Hunga strövområde är en viktig del i det sammanhängande grönstråket mellan Trosa och Vagnhärad.
Bland de politiska partierna i kommunen är Vänsterpartiet och Miljöpartiet emot Infart västra Trosa, medan myndigheter som Försvarsmakten och Naturvårdsverket avstått från att yttra sig.
Länsstyrelsen har inget att erinra mot hur de allmänna intressena har tillgodosetts.
Trosa kommun betonar att projektet utgör en viktig faktor för att sprida den goda tillväxten i kommunen. Men även hur viktig Infart västra Trosa blir för att minska trafiken i stadskärnan.