Länstrafikens nya avtal om pendeltrafiken blev dyrare
Gnesta kommuns gamla avtal som reglerade pendeltågstrafiken är uppsagt. I det nya avtalet har Länstrafiken förhandlat direkt med SL. Då passade SL på att höja sin avgift från sex till åtta miljoner.
_ SL är inte intresserade av sträckan från Mölnbo till Gnesta. De är med och betalar mellan Järna och Mölnbo. Sträckan från Mölnbo till Gnesta får Länstrafiken stå för, säger han.
Grunden till det gamla avtalet stod klart 1968. Det har uppdaterats och blev så småningom ett avtal mellan Gnesta kommun och SL. Innan år 2000 var SLs avgift cirka sex miljoner kronor. Från år 2001 är den summan åtta miljoner.
_ Det krångliga med förhandlingarna var att få ordning på allt från det gamla avtalet. Det var inte reglerat sedan 1996 så det fanns mycket att ta tag i, säger Karl Henry Eriksson.
Är Länstrafiken nöjd med det nya avtalet?
_ Det finns väl alltid saker man önskar att det skulle vara bättre men Länstrafiken har godkänt det. SL menade att det gamla avtalet inte var justerat efter nya kostnadsförhållanden och att kostnaderna hade ökat. Därför blev det nya avtalet dyrare för Länstrafiken. SL har redovisat kostnader så att vi kunde se hur deras utgifter ser ut. Det nya avtalet är format efter det, säger Karl Henry Eriksson.
Göran Gullbrand som är områdeschef för Länstrafiken Sörmland var också med under Länstrafikens förhandlingar med SL
_ Det nya avtalet innebär inga kostnadsförändringar som är specifika för Gnesta kommun. Det enda som är nytt för i år är den sedan tidigare klara ökningen i tidtabellen med tre tåg per dag. Den kostnaden får Gnesta kommun stå för, säger Göran Gullbrand.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!