Lappetorps skapare lanserarturistportal för skärgården
Förebilderna kommer framförallt från den alpina skidåkningen i Schweiz och Frankrike. Nu satsar Sörmlands skärgård på 9vikar. Ett varumärke som ska stärka turismen och utvecklingen i skärgården.
Istället för att börja med att jaga EU-pengar för att utvecklas tar vi ett eget initiativ, säger Jan G Jansson som har funderat på konceptet 9vikar under hela våren 2007.
Under varumärket 9vikar ska företag, organisationer och kommuner marknadsföra sina varor och tjänster till besökarna. 9vikar vänder sig inte enbart till turistföretag utan ser gärna att hantverkare, byggföretag, båtfirmor med mera nappar på portalen.
Nyköpings kommun har redan en egen turistportal, visitnykoping.se. Men 9vikar spänner över fyra kommuner, Nyköping, Oxelösund, Trosa och Södertäljes kommuner.
Vi kan säkert dra nytta av varandra, vi är väldigt positiva, säger Annika Karlsson, centerpartist och kommunalråd med ansvar för skärgårdens utveckling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!