Läsning ska öka toleransen

Att gå i någon annans skor. Det är vad eleverna i Oppebyskolans klass 9A fått prova på de senaste veckorna när de läst och funderat kring den judiske pojken Leons liv under Förintelsen.

toleransläsning

toleransläsning

Foto:

Övrigt2014-03-29 00:00

Tekniken strular och det fnissas en hel del i Gripenskolans aula i Nyköping. Det blir lätt så när det snart är dags att ta plats på scen, nervositeten växer och man inte ens känner alla i publiken.

William Österberg och Anna Haglund Ståhl i klass 9A i Oppebyskolan är två av dem som lite nervöst väntar på sin tur. Inför tre klasser från helt olika skolor ska de framföra en låt av John Fogerty som de tycker fångar känslan i boken "Historien om Leon".

– Låten handlar om ett krig och hur det upplevs, förklarar William som ligger bakom låtvalet och som ska spela gitarr.

Oppebyskolan är en av de skolor som i vår deltar i projektet "Att gå i någon annans skor". Bokförlaget B Wahlströms och den ideella stiftelsen Teskedsorden har tillsammans valt ut tre klasser som genom bokläsning, filmvisning och utbildningsdagar ska börja diskutera fördomar, krig och förtryck. Målet är att öka toleransen ute på skolorna.

– Vi har gett ut flera böcker på det här temat och vill gärna nå ut med dem till ungdomarna. Därför kändes det självklart att samarbeta med några skolor och se vilka tankar våra böcker väcker hos eleverna. Vi tror ju på att litteratur och läsning kan göra skillnad, säger Jenny Zenko som är pressansvarig på B Wahlströms.

Anna-Karin Beck, svensklärare på Oppebyskolan, tvekade inte en sekund när hon fick erbjudandet att vara med i toleransprojektet.

– Vi jobbar så mycket i klassrummet, men här får eleverna möjlighet att uppleva andra saker och utbyta erfarenheter med elever från andra skolor. Det blir verkligen något för dem att minnas.

Sedan slutet av januari har niondeklassarna på Oppebyskolan läst och diskuterat "Historien om Leon – Schindlers yngste arbetare". Den självbiografiska boken är skriven av Leon Leyson som bara var tio år när hans familj tvångsförflyttades till gettot i Kraków. Han berättar om vardagen i koncentrations- och arbetsläger, men också om hur arbetet i Oskar Schindlers fabrik räddade hans liv.

– När man läser boken förstår man verkligen hur det var att leva under kriget, säger Tilda Ljungwald som är en av Oppebyeleverna.

Men vårens diskussioner har inte bara handlat om vidrigheterna under andra världskriget. Anna-Karin Beck har varit noga med att knyta an till situationen i Sverige och världen i dag och tycker att det blivit väldigt bra diskussioner i klassrummet.

– Vi har bland annat pratat om de myter och fördomar som finns kring invandrare och diskuterat vilka som är förtryckta i samhället i dag. Men vi har också funderat på vad som skulle hända om det blev krig här hos oss just nu. Hela projektet handlar ju om att leva sig in i andras villkor och vardag.

Tycker du att eleverna varit mer engagerade i det här projektet än de brukar vara?

– Absolut! Bara att veta att man ska presentera ett projekt för andra gör att man blir mer triggad. Andra världskriget och Förintelsen är ju ämnen som alltid brukar engagera eleverna, men här har de dessutom fått träffa andra ungdomar och se vad de tagit till sig av läsningen. Vi har också haft väldigt bra samtal, och det är genom att prata med varandra som vi kan få aha-insikter och rubba på våra egna fördomar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!