Lässugna Stigtomtabarn blir SN:s nya recensenter

På sportlovet finns tid för läsning. I alla fall för fjärdeklassarna i Stigtomta skola. De närmaste veckorna ska de läsa 15 nyutkomna böcker och recensera dem i SN.

Övrigt2014-02-17 12:03

– Åh, den där vill jag läsa. Jag läste hennes första bok och den var jättespännande!

Knappt har fjärdeklassarna i Stigtomta skola hunnit in i klassrummet innan de nyfiket kastar sig över bordet med nya böcker. Det märks att det här är tioåringar som läser mycket, både hemma och i skolan.

– Den här serien har vi haft som högläsningsbok. Den var bra, berättar en flicka och viftar med "Drakar i Globen" av Martin Olczak.

Spänning och skräck är vad de flesta av dem helst letar efter när de kommer till biblioteket. Böcker som utspelar sig i idrottsvärlden och kärleksromaner är också populärt, både bland tjejer och killar. Fantasy däremot är en genre som väcker blandade känslor.

– Jag läser allt utom fantasy. Jag kan inte leva mig in i berättelserna om de inte känns verkliga, berättar Lovisa Jansson i 4A.

Klasskompisen Måns Lundemo resonerar precis tvärtom.

– Jag älskar fantasy för att man får följa med till en helt annan värld. Jag tycker det är coolt med superhjältar och det är ofta massor av djur i fantasyböcker som inte finns i den verkliga världen.

Handuppräckning avslöjar att nio i gruppen älskar fantasy och att fem hatar det, men när det är dags att dela ut Hunger Games-författaren Suzanne Collins nya bokserie om Underjord är det betydligt fler än nio som förväntansfullt viftar med armen i luften. Och det trots att båda böckerna är tegelstenstjocka.

Mikael Dahl är en av dem som får med sig Collins böcker hem för läsning under sportlovet, och han är förväntansfull.

– Jag tycker att de verkar jättespännande.

Femton nyutkomna böcker för mellanstadieåldern ska elever ur klass 4A och 4B läsa och sedan betygsätta åt SN:s läsare. Om några veckor återkommer vi med deras lästips. Men när fjärdeklassarna själva ska välja böcker är det inte i första hand råd från kompisar eller bibliotekarier som avgör. I stället är det baksidestexterna på böckerna är det viktigaste, berättar de.

Anna Nyström är lärare i klass 4a och hon ägnar mycket av skoltiden åt läsning.

– Att kunna läsa och ha en god förståelse för det man läser är grunden för allt lärande. När man läser böcker får man dessutom inblick i andra världar och förståelse för andra människor.

Högläsning och läsmål för eleverna är två av sätten att öka intresset för läsande. Dessutom har Anna Nyström och en kollega sett till att fixa en bokrast i veckan då skolans bibliotek är öppet för spontana besök, bokprat och skönt bibblanhäng.

– Och så försöker jag förmedla till barnen känslan av hur mysigt det är att sätta sig ner med en helt ny bok. Läsning är ju något väldigt lustfyllt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!