Lastbil stoppad med två ton för tung last

Den blå-vita polisbussen rullar in vid fordonsvågen på Idbäcksområdet, följd av en långtradare lastad med plåt från SSAB i Oxelösund. Trafikpolisen ska göra en kontrollvägning av ekipaget.

Övrigt2006-05-05 00:00
Kontroll av den yrkesmässiga trafiken är huvuduppgiften för trafikpolisen Bo Forsberg och Nils-Erik Guseng, civilanställd bilinspektör vid trafikpolisen. De brukar jobba ihop och har nu tagit in en långtradare som verkar misstänkt tungt lastad för kontroll.

Bo Forsberg börjar med att kolla fraktdokumenten hos föraren och Nils-Erik Guseng gör en yttre besiktning av lastbilen och släpet.
Jag tittar på sådant som däck, ljus, bromsar, kopplingsanordning och balkar. Det är vanligt med sprickor i balkarna, säger Nils-Erik Guseng.
Kontrollvägningen av långtradaren börjar. Lastbilen vägs först och där ligger lasten inom det tillåtna. Släpet är för långt för att få plats på vågen, så där vägs den främre axeln först. Nu ser det inte lika bra ut. Vågen visar på lite drygt tolv ton och maximalt tillåtet axeltryck är tio ton. Två tons överlast.

Jag sa från början att det här nog inte kommer att gå så bra, släpet såg tungt ut, säger Bo Forssberg, som med lång rutin ofta kan se på en långtradare om den verkar överlastad.
Vägningen av släpets bakaxlar går bra. Vågen stannar på en laglig vikt.
Ett olycksfall i arbetet, säger chauffören Alve Bengtsson, som kör för ett åkeri från Hässleholm.
Han berättar att han i vanliga fall transporterar monteringsfärdiga hus, där risken för överlast är minimal.
Den tunga plåtlasten från SSAB hade han placerat lite för långt fram på släpet. Därför blev tyngden på framaxeln för stor.
Alve Bengtsson berättar vidare att det här var första gången under 33 år som yrkesförare som han åkt dit för överlast.

Nils-Erik Gusengs kontroll av långtradaren resulterade i några anmärkningar på släpet, bland annat en spricka i en balk som måste åtgärdas inom en månad. Lastsäkringen har han också tittat på, och säger:
Det är mycket bra säkrat, med stöttor och kätting. Det är kul att se att någon som inte kör sådant gods så ofta har säkrat så bra.
Alve Bengtsson får ett protokoll på anmärkningarna innan han fortsätter söderut.
Lasten ska till Ljungby, men så långt kan jag inte köra
i dag. Jag räknar med att jag kör till Jönköping och sover där, säger han.Sven Rydén
0155-767 35 sven.ryden@sn.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!