Lätt att bli utnyttjad i Claes bransch

Claes Lind, 24, har rest över hela världen för att spela in reklamfilmer åt de stora modeföretagen. Festat och filmat tillsammans med popduon Icona Pop – men ser också en bransch där det är lätt att bli utnyttjad.

Övrigt2015-04-01 14:31

Morgonpigga yogautövare i ett dimmigt Shanghai. Vågor som bryter och rullar in mot en strand i Biarritz. Fjädermoln över New Yorks skyline. Filmfotografen Claes Linds instagramflöde påminner mer om ett resebolags än om en privatpersons men han har ju hela världen som arbetsplats. I pojkrummet i Nyköping, startade filmkarriären för över tio år sedan.

Hans första filmexperiment började när kompisgänget spelade dataspel. Claes spelade in sekvenser från spelandet direkt från skärmen. Sedan försökte han göra animerad film av det. Det blev inte mycket av med filmerna, mest bara intron. Men det var en start och kom att få betydelse senare.

Den 12 augusti 2004 åkte Claes med sin familj till Århus. För att hälsa på hans storasyster som studerade i Danmark. Hans pappa som är teknikintresserad, hade köpt en videokamera. Den imponerade inte på Claes, men han insåg att den gav en möjlighet att få med pappa till en skejtboardtävling.

Tillsammans med kompisen Rassmus åkte Claes skidor på vintern - ofta. Skidåkningen var avancerad och nu fick kameran en helt annan roll. De svåra tricken skulle dokumenteras.

– Eftersom jag aldrig kom i närheten av Rassmus nivå så blev det naturligt att jag tog hand om kameran.

Nu kom även berättandet in i bilden. Eller åtminstone härmandet. Claes studerade noggrant proffsåkarnas filmer.

Skidfilmerna som Claes och Rassmus producerades skiljde sig inte mycket från andras, men på en punkt stack de ut. Deras filmer hade snygga animerade texter i början.

Deras filmer betalade sig nu. I form av många klick på en populär extremsports sajt. Claes tror att det är den rena estetiken i hans filmer som gav och ger framgång. Det ska var perfekt. Rent, enkelt och tydligt. Inte bara i hans filmer utan även privat. Han hävdar själv att han är pedant.

– Första gången min flickvän var hos mig tog hon en bild på min garderob och skickade till sin pappa. Alla mina kläder och t-shirtar låg perfekt vikna. Hon hävdar att de var färgsorterade också, men där tror jag att hon har fel, säger han och ler.

Resan in i reklambranschen kom när Claes flyttat till Los Angeles och börjat studera på Santa Monica College. Utbildningen var på för låg nivå enligt Claes och när ett reklamjobb dök upp i Stockholm flög han tillbaka och jobbade 37 timmar nonstop. Det blev startskottet för en period då han gjorde reklam åt flera stora märken. HM, Lagerfeldt, Ralph Lauren bland annat. Alla reklamfilmer har ungefär samma koncept. Modeföretaget anlitar ett team som gör en film om en bloggare, betald av klädföretaget. Bloggaren postar filmen på sin blogg. Oftast jobbar Claes med flera medarbetare men inte alltid. Vid ett tillfälle hade ett filmteam misslyckats med en bloggfilm till den kända bloggerskan, Rumi Neely. Uppdraget gick till Claes istället.

– Jag packade alla prylar, flög över till Los Angeles och ringde på dörren. Hon blev lite förvånad när jag stod där ensam och undrad om jag som skulle göra allt. Sedan improviserade vi ihop hela filmen.

Resandet har varit drivkraften och Claes älskar filmandet men det är även en bransch med många brister, medger han.

– Det händer inte sällan att man blir erbjuden uppdrag där ersättning är väldigt låg eller rent av obefintlig. Många förstår nog inte hur pass mycket tid som läggs ner i själva klippningen, och för en ung och oerfaren filmskapare med drömmar är det nog lätt att man blir utnyttjad.

Har du själv känt dig utnyttjad?

– En tidigare uppdragsgivare slutade betala fakturorna utan förvarning. Till sist var de skyldiga mig över 100 000 kronor. Ett halvår senare började betalningarna sakta men säkert komma in, så utnyttjad är nog fel ord, men i alla fall felbehandlad.

Nu har han slutat att jobba mot bloggarna men det händer att han gör reklamfilm. Senast åt klädföretaget JC. Den filmen går på biograferna just nu.

Framöver vill han jobba mer med musik och film. Något han fick prova på när han filmade till realityserien "I am Icon" som följer popduon Icona pop bakom kulisserna när de turnerande med världsstjärnan Miley Cyrus. Dagboksfilmerna sändes i SVT:s webbsatsning MVH i höstas och finns nu på SVT-play.

– Ständigt nya platser, en hel del festande och samtidigt umgås med världens härligaste människor. Så vill jag alltid ha det när jag jobbar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om