En av de största snackisarna inför julhelgen var premiären av SVT:s poesi-realityserie, "Helt lyriskt".
Med lagom ironiske programledaren och folkbildaren Fredrik Lindström i täten riktas allt ljus på den svenska lyrikskatten. Döda svenska poeter får nytt liv genom dagens svenska artistelit.
Som pricken över i:et utspelar sig delar av serien dessutom i Västerljung, närmare bestämt på Bergs gård, vars pampiga lada tjänstgör som konsertlokal i varje programs slutminuter.
Premiären hanns för egen del inte med och tur var nog det. Jag fick ett helt annat sällskap med mig på tittningen ett par dagar senare. Med Play-funktionen blev det dessutom två program på raken - ett högt tittarbetyg med tanke på genren.
Lockade av den igenkännande miljön från granngården var familjens tonåringar nämligen riktigt pepp att kolla in poesiprogram med sin mamma.
Ja, mopsen Edith fanns såklart också med i soffan. Både för att på sedvanligt mopsvis ta för sig av livet, men kanske även för att fördjupa sig i poeten hon passande nog fått sitt namn efter...
Visst krokade Lindström effektivt allas vår uppmärksamhet redan i starten. När sedan text ur Edith Södergrans "Vierge moderne" och "Dagen svalnar" dök upp i rutan – tillsammans med Molly Sandéns öppenhjärtiga personlighet och Ebba Witt-Brattströms syrliga informerande om dåtidens censur – hände någonting.
Poesins storhet, styrka och nydanande förmåga blev alldeles oerhört begriplig - även för de yngre tittarna.
Att Molly Sandéns R&B-poppiga tonsättning av just "Vierge moderne", med den sista (magiskt bra) versen i "Dagen svalnar" som refräng, lär bli en långvarig hit är härmed veckans framtidsspaning.
Trevlig helg!