Livstid för fortkörning?

Övrigt2009-05-03 22:39
I dessa dagar har polisen infört nolltolerans för fortkörning tillsammans med kraftigt höjda böter. SN rapporterar den 11/10 att en hastighetskontroll på E4 norr om Nyköping visade att flera av fordonsförarna ...har...kört kring 120 kilometer i timmen. Är det allvarlig brottslighet som kräver omfattande insatser av polis för att beivras?
Undertecknad har kört Nyköping-Berlin tur och retur under oktober månad. I Danmark ansågs det att det var helt okej att hålla 120 kilometer i timmen på motorväg medan tyskarna ansåg att 130 kilometer eller fri fart var tillåtet. Dessutom fanns det i Danmark på flera håll radarkontroller som visade bilistens verkliga fart. När min hastighetsmätare visade 90 kilometer i timmen höll jag i verkligheten 78-80.
Det är helt klart att polisen inte hinner med alla uppgifter som den har ålagts. Är det då vettigt med den nuvarande prioriteringen?

På Trafiksäkerhetsverket och närstående organisationer svarar man ja på den frågan. Pengar till bättre vägar får man inte, då är det enda sättet att minska trafikdöden att sänka hastigheten. Vad TSV med flera inte tar med i sina kalkyler är att långsammare infrastruktur har sitt pris. TSV:s experter har säkert bredband för snabb datakommunikation. Hur skulle det se ut om dessa högavlönade tjänstemän fick sitta och vänta på seg modemuppkoppling på internet? Hastighetsgränsen 110 infördes vid högertrafikomläggningen 1967. Sedan dess har det hänt saker med vägstandarden och bilparken.
I SN den 5/10 redogjordes för en privat hastighetsmätning i Mölnbo som visade att tre fjärdedelar av bilisterna inte höll hastighetsgränserna.
Är det inte dags att anpassa hastighetsgränserna till europeisk normalitet och därmed frigöra polisresurser för bekämpning av inbrott, misshandel och skadegörelse i stället för rigorös övervakning av gränser som tre fjärdedelar av allmänheten inte anser vara realistiska?
Göran Wallnér
bötfälld för fortkörning senast 1990
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om