Lokala butiker provar nytt – blir "maträddare"

Två matbutiker – en i Gnesta och en i Vagnhärad – ansluter sig till den relativt nystartade maträddar-appen "Karma – Rädda mat". Det innebär att kunder ges möjlighet att köpa överbliven mat till ett billigare pris. Förhoppningen är att minska matsvinnet.

Personerna bakom Karma, från vänster: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Elsa Bernadotte och Mattis Larsson.

Personerna bakom Karma, från vänster: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Elsa Bernadotte och Mattis Larsson.

Foto:

Övrigt2018-06-14 10:30

Varje år slängs 125 000 ton mat i svenska livsmedelsbutiker. Det vill startupbolaget Karma, som startade sin verksamhet i slutet av 2016, ändra på. Lösningen: En maträddar-app, som fått namnet "Karma – rädda mat".

Affärsidén bygger på att de restauranger, caféer och matbutiker som har anslutit sig till appen säljer överbliven mat för ett reducerat pris till privatpersoner.

– Vi kommer satsa mycket på dagligvaruhandeln under 2018 och har flera produktuppdateringar på gång, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd på Karma.

Karma arbetar sedan tidigare med Coop och Ica, och har nu även inlett ett samarbete med Hemköp. I och med det senare har ett par butiker i SN-området anslutit sig – Hemköp Gnesta och Hemköp Vagnhärad.

Totalt är det 50 Hemköpsbutiker runt om i landet som anslutit sig till appen.

Maträddar-appen Karma

Appen har i dag 300 000 användare.

Totalt är det cirka 1 500 restauranger, caféer och matbutiker som har anslutit sig.

Startup-bolaget är rikstäckande.

Matbutikerna som man samarbetar med består av Ica, Coop och, sedan alldeles nyligen, Hemköp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!