Lokföraren vittnar om skräcken – bromsade och fruktade för livet

Trafikverket har släppt ett nytt dokument om Aurora-olyckan utanför Västerljung. I utredningen berättar vagnchefen i pansarterrängbilen och lokföraren om det som hände. Vagnchefen uppger att det enda han kan säga helt säkert är: ”Mitt sista tydliga minne är att jag tittade på signalen och den var släckt”.

Foto:

Övrigt2018-02-21 18:00

SJ:s tåg 236 är på väg norrut mot Stockolm den sista tisdagen i september. När tåget har passerat Lästringe syns snart plankorsningen vid Hammarby, där olyckan snart ska inträffa. Vid Hammarby är siktsträckan kort. Det uppger Trafikverket i ett dokument som är daterat till förra veckan.

Lokföraren är ensam i förarhytten. På eftermiddagen den 26 september, när klockan närmar sig 15:30, kör han tågets tre personvagnar mot nästa stopp, som är Vagnhärad. Tåget håller en hastighet på 108 kilometer i timmen.

Plötsligt ser han ett stort militärfordon och då "hänger han sig" på tutan, sa Jonas Bruce, underhållschef på Trafikverket, till SN då.

Utredaren från Trafikverket bedömer att lokföraren inte har haft del i orsakerna till olyckan.

Mer om Trafikverkets dokument på sn.se under onsdagseftermiddagen.

Fotnot: Uppgifterna kommer från ett dokument som Trafikverket har publicerat. Utredaren på SJ har intervjuat lokföraren och Försvarsmaktens utredare har intervjuat vagnchefen.

Det här är en vagnchef

Vagnchefen hade befälet över tre fordon i den stora militärövningen Aurora och befann sig just i det fordon som blev påkört av SJ-tåget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!