SJ:s tåg 236 är på väg norrut mot Stockolm den sista tisdagen i september. När tåget har passerat Lästringe syns snart plankorsningen vid Hammarby, där olyckan snart ska inträffa. Vid Hammarby är siktsträckan kort. Det uppger Trafikverket i ett dokument som är daterat till förra veckan.
Lokföraren är ensam i förarhytten. På eftermiddagen den 26 september, när klockan närmar sig 15:30, kör han tågets tre personvagnar mot nästa stopp, som är Vagnhärad. Tåget håller en hastighet på 108 kilometer i timmen.
Plötsligt ser han ett stort militärfordon och då "hänger han sig" på tutan, sa Jonas Bruce, underhållschef på Trafikverket, till SN då.
Utredaren från Trafikverket bedömer att lokföraren inte har haft del i orsakerna till olyckan.
Mer om Trafikverkets dokument på sn.se under onsdagseftermiddagen.
Fotnot: Uppgifterna kommer från ett dokument som Trafikverket har publicerat. Utredaren på SJ har intervjuat lokföraren och Försvarsmaktens utredare har intervjuat vagnchefen.