På kommunstyrelsens möte lyfte Anna af Sillén frågan om de många oklarheter som finns kring upphandlingen av Bo i Nyköping-kampanjen och andra varumärkestjänster.
– Jag har inte fått något besked i dagsläget att det finns planer på att man ska reda ut det här och redovisa för kommunstyrelsen. Det är synd, det tycker jag att man bör göra, säger Anna af Sillén.
– Det är uppenbart att det finns problematik kring upphandlingsarbetet som man behöver ta i.
Sedan kommunstyrelsen sammanträdde i måndags har SN försökt nå kommunalråd Urban Granström (S) för en kommentar kring frågan om den nya upphandlingen, men har inte lyckats få kontakt under hela veckan.
Anna af Sillén är positiv till att saker rättas till i en ny upphandling, men påpekar samtidigt att det är viktigt att allt är utrett innan arbetet med den nya upphandlingen inleds.
– Det är viktigt att man utreder vad som har gått fel med den tidigare upphandlingen, så att man säkrar att det inte händer igen. Det är en viktig ordning tycker jag.
Oppositionen röstade nej till förslaget att fortsatt lägga 3 miljoner kronor på Bo i Nyköping och förslaget på 1 miljon kronor till internationell marknadsföring av Nyköping under 2018.
– Men vi tycker fortfarande att vi ska värna ett upparbetat varumärke och titta på vad man kan göra med betydligt mindre medel på sociala medier exempelvis.
Därför önskar Moderaterna att en sådan översyn också görs innan arbetet med en ny upphandling inleds.