Många brister på Tomtaklintskolan
Rapporten om problemen på Tomtaklintskolan i Trosa har kommit. Bristerna är många, men med hårt arbete bör de gå att lösa, tror konsulten.
Flera anmälningar till skolverket. En hårdhänt granskning från samma verk.
När konsulten från den stora revisionsfirman kallades in var det för att försöka hitta en väg ut ur den labyrint av problem som skolan hamnat i.
Han har gått grundligt tillväga.
Anställda, elever, föräldrar och politiker har intervjuats.
Slutsatsen är att skolan nu måste agera för att bryta den negativa trenden.
De enda som känner sig bekväma med nuvarande arbetsförhållanden är de som inte är intresserade av att arbeta med utveckling, konstaterar konsulten i sin rapport.
Lärarna har ett myndighetsuppdrag. De ska utgå från läroplanens värdegrund.
Det duger inte att bara förmedla kunskap och sedan ha synpunkter på hur eleverna uppför sig.
Det är inte acceptabelt att lärare betraktar avvikande elever som problem och skuldbelägger dem. Lika oacceptabel är den kultur av att vara sig själv nog som utvecklats på Tomtaklint.
Extraordinära insatser i form av tid och ledning krävs för att få skolan på rätt köl, menar konsulten.
Bland åtgärdsförslagen nämns en ny rektor, en som inte är en del av problematik. Resurser måste avsättas för att avlasta rektorn.
Det här är beska piller, men konsulten pekar också på flera faktorer som gör att en lösning av problemen möjlig.
Det viktiga är att vi jobbar utifrån skolans starka sidor. Arbetet ska påbörjas redan nu under vårterminen, säger skolchefen Eva Stormgaard.
Flera organisatoriska förändringar är på gång.
Rekrytering av en ny rektor har påbörjats.
Arbetslagen ändras så att de i framtiden består av elever i sjuan till och med nian, i stället för att som nu vara organiserade årskursvis.
Tomtaklint knyts organisatoriskt samman med låg- och mellanstadieskolan Skärlag.
Avsikten är att förbättra de individuella studieplanerna och att få perspektiv på elevens hela studiegång, säger Stormgaard.
Humanistiska nämndens ordförande Birgitta Danielsson (s) tror att förändringen kommer att ta tid.
Det bästa vore å andra sidan om den blir en ständigt pågående process, säger hon.
Gerty Fexler Höjer (v) i nämndens presidium betonar värdegrunden ständiga diskussioner om hur skolan ska arbeta för att göra den bra för eleverna.
Allra viktigast är öppenhet och att samtalen förs på alla nivåer, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!