Senast sörmlandsborna kunde se henne var för ett par veckor sedan pĂ„ konstrundan i Trosa. Men besökarna behöver inte oroa sig för att se samma material igen menar Karin Hedvind. UtstĂ€llningen som gĂ„r under namnet TecknarglĂ€dje visar verk gjorda i akvarell, olja, blyerts, fĂ€rgpenna och tusch. Ăven om tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet de Ă€r skapade med skiljer sig Ă„t har motiven en gemensam nĂ€mnare, mĂ€nniskor.
â Jag har hela tiden lagt undan material och haft titeln TecknarglĂ€dje i Ă„tanke. Att det skulle vara fantasifulla saker pĂ„ den hĂ€r utstĂ€llningen. Materialen styr lite hur det blir. Olja lockar till stora tavlor, blyerts till realism medan tusch Ă€r lite friare. Jag har lekt ganska mycket med bĂ„de motiv och material. Men det gemensamma temat Ă€r mĂ€nniskor. MĂ€nniskor och gĂ€rna nĂ€r de Ă€r i rörelse Ă€r nĂ„got som alltid Ă„terkommer hos mig. Det tycker jag Ă€r intressant.
Det Àr ocksÄ hos mÀnniskor Karin Hedenvind hÀmtar inspiration till sin konst.
â Alla som finns runtomkring mig brukar fĂ„ bidra pĂ„ ett eller annat sĂ€tt.
Karin Hedvind berÀttar att hon inte brukar ha sÄ mÄnga utstÀllningar. IstÀllet Àr det Bomans hotell i Trosa som fungerar bÄde som utstÀllningslokal och tavelduk.
â De kallar mig för deras huskonstnĂ€r, sĂ€ger hon skrattande.
SjÀlv beskriver hon konsten som lite spretig, nÄgot hon tror beror pÄ att hon alltid söker efter nya saker som fÄr henne att utmana sig sjÀlv.
â Jag har lite svĂ„rt att hĂ„lla mig till ett material eller en stil. Kanske beror det pĂ„ att jag pĂ„verkats av att ha jobbat pĂ„ Bomans sĂ„ lĂ€nge dĂ€r de alltid förnyar sig.
Hon tror ocksÄ att det kan vara ett sÀtt att stÀndigt vara produktiv samtidigt som att det Àr vÀldigt viktigt att hela tiden hÄlla i gÄng med skapandet.
â Min teori Ă€r att ju mer man hĂ„ller pĂ„ desto mer idĂ©er fĂ„r man. Om man vĂ€ntar pĂ„ inspiration kommer den inte, den kommer nĂ€r man Ă€gnar sig Ă„t nĂ„got.