Maria Wetterstrand ska förmå flygbolagen att tanka biobränsle

‒Jag och många andra lider av dåligt klimatsamvete när vi flyger. Det säger Maria Wetterstrand som har fått regeringens uppdrag att få flygbranschen på bättre (bränsle)tankar.

Övrigt2018-01-05 06:06

Klimatminister Isabella Lövin (MP) presenterade i går Maria Wetterstrand som regeringens särskilde utredare.

– Att flyget ställer om till att använda hållbara biobränslen är en nödvändig åtgärd för att vi ska kunna uppnå målen i Parisavtalet. Maria Wetterstrand har lång erfarenhet och kan bidra med stor kunskap om klimatfrågorna till utredningsarbetet.

Maria Wetterstrand, Eskilstunafödd före detta MP-språkrör och riksdagsledamot säger att frågan är något komplex.

‒Hos flygbolagen säger man att de gärna skulle blanda in mer biobränsle men att det inte finns att tillräckligt med drivmedel att tillgå. Biodrivmedelproducenterna säger å sin sida att de gärna skulle tillverka mer, men att det inte finns någon efterfrågan. Det verkar finnas någon knut där som behöver knytas upp. Politiska styrmedel kan bidra till en lösning med både morot och piska, säger hon.

En möjlig lösning som Maria Wetterstrand ser är kvotplikt. Ett lagkrav på att en viss andel av flygbränslet ska vara uppblandat med hållbart framställt biobränsle.

‒Kvotplikt är en idé. Man skulle kunna ställa krav på flygbolagen att blanda i en viss andel biobränsle, som man sen successivt höjer, säger hon.

Enligt Maria Wetterstrand finns det inga tekniska hinder för att driva flygplan med biobränsle redan i dag.

‒Det finns godkända biodrivmedel som går att blanda med de flygbränslen som används i dag. Men det finns ingen produktion i Sverige och den som finns internationellt är liten. Det är också dyrare att framställa biobränsle än fossila drivmedel, säger hon.

För flygbolagen finns det på kort sikt inte mycket att vinna på att fylla tankarna med mer biobränsle. På lång sikt är det dock en överlevnadsfråga för branschen.

‒Flygbranschen är väl medveten om att förändring behövs, särskilt med tanke på den ökade efterfrågan vi ser inom flygtrafiken globalt.

Kan man tänka sig att de bolag som erbjuder flygresor på biobränsle får en konkurrensfördel?

‒Ja, och även om man skulle införa kvotplikt så är det inget som hindrar att enskilda flygbolag bestämmer sig för att göra flyget mer hållbart än lagen kräver. Jag tror att det finns en efterfrågan från både företagskunder och privatresenärer.

Hur skadliga är flygens utsläpp?

‒Att flyga är det mest miljöbelastande sättet att färdas på. Det krävs otroligt mycket energi för att ta ett plan upp i luften. Men på vissa sträckor är det ändå det mest rimliga sättet att förflytta sig, exempelvis om man ska ta sig över ett hav.

Vad har du själv för relation till flygresor?

‒Jag och många andra lider av dåligt klimatsamvete när vi flyger. Jag bor en del i Finland och är beroende av flyget. Det är därför jag är så engagerad i frågan. När jag flyger mellan Stockholm och Helsingfors så tjänar jag 16 timmar, enkel resa, jämfört med att åka färja. På den typen av sträckor är det svårt att hitta några andra alternativa transportmedel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!