Marknadsdomstolen fäller Ryanair
Marknadsdomstolen har på två punkter fällt irländska flygbolaget Ryanair för felaktig marknadsföring, bland annat för oriktiga prisjämförelser. Om inte Ryanair följer Marknadsdomstolens utslag hotar ett vite på 400 000 kronor för varje överträdelse.
Marknadsdomstolen gav Konsumentombudsmannen rätt på två punkter. Ryanair ålades att i sin marknadsföring av flygresor även inkludera den obligatoriska försäkringspremie på cirka 60 kronor som tillkommit efter terroristattackerna i USA den 11 september 2001. Bryter Ryanair mot det åläggandet har Marknadsdomstolen utdömt ett vite på 400 000 kronor.
Ryanair har i en inlaga till Marknadsdomstolen meddelat att man redan följer kravet att räkna in försäkringspremien i sin prisinformation. Marknadsdomstolen betonar ändå vikten av korrekta priser och ger Konsumentombudsmannen rätt i att Ryanair ska inkludera försäkringspremien i sina priser.
Marknadsdomstolen fäller också Ryanair för vilseledande prisjämförelser. Ryanair har jämfört sina lågprisbiljetter med biljettpriser från SAS, utan att ange att SAS-priserna inte var lågprisbiljetter.
Marknadsdomstolen säger i sitt utslag att Ryanair inte får göra sådana prisjämförelser utan att ange att jämförelsen inte avser andra flygbolags lågprisbiljetter, om så inte är fallet. Även till den här punkten i domen finns det ett vite på 400 000 kronor om Ryanair bryter mot Marknadsdomstolens utslag.
Marknadsdomstolen avvisade dessutom ett antal yrkanden från Konsumentombudsmannen, som krävde att Ryanair skulle åläggas ytterligare tydlighetskrav i prisjämförelser och beträffande begränsningar i olika biljetterbjudanden.
Konsumentombudsmannen hävdade, bland annat, att formuleringen Erbjudandet har vissa förbehåll, inte var tillräckligt tydlig, men Marknadsdomstolen menade att formuleringen gav tillräckliga signaler, och skrev så här i domen: Därtill kommer att en genomsnittskonsument med normal fattningsförmåga, men utan närmare produktkännedom och andra fackkunskaper under alla förhållanden torde känna till att lågpriserbjudanden av ifrågavarande slag oftast är förenade med olika begränsningar.
Marknadsdomstolen säger också att Konsumentombudsmannen och Ryanair får stå för sina egna rättegångskostnader, eftersom parterna både vunnit och förlorat i målet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!