Martti – lokföraren som hjälper Gnestapendlare lite extra

Lokföraren Martti Muhli har kört tåg i 31 år och på onsdag kör han – förhoppningsvis – morgonens första pendeltåg från Gnesta. Han tipsar även pendlare om förseningarna - innan MTR och SL hunnit informera via sina officiella kanaler.

"Folk skäller inte på oss längre utan är mer uppgivna. Mitt i eländet är det ändå underbart att se alla Gnestabor som ändå försöker hjälpa varandra och erbjuda samåkning " säger lokföraren Martti Muhli som själv bidrar med tips.

"Folk skäller inte på oss längre utan är mer uppgivna. Mitt i eländet är det ändå underbart att se alla Gnestabor som ändå försöker hjälpa varandra och erbjuda samåkning " säger lokföraren Martti Muhli som själv bidrar med tips.

Foto: SN

Övrigt2018-01-30 04:59

Signalfel på banan mellan Järna och Södertälje hamn orsakar återigen förseningar och inställda tågturer. Orsaken är en kabel som brunnit. Under natten till tisdag beställdes reservdelar men dessa visade sig vara trasiga, berättar lokföraren Martti Muhli som jobbar på MTR.

– Nu väntar man in nya delar från Ånge men nog borde Trafikverket som äger banan ha lagerhållning av reservdelar, tycker Martti Muhli samtidigt som han via Facebook tipsar Gnestapendlare om dagens inställda turer och eventuella ersättningsbussar.

– Jag vill bara snabbt hjälpa för att ge pendlarna en bättre start på dagen, säger Martti Muhli som ofta hinner sprida informationen innan SL och MTR kommunicerat och lämnat information via sina appar och andra officiella kanaler.

Han tror att personalen på trafikledningskontoret har en alltför stor arbetsbörda emellanåt vilket innebär att kommunikation till resenärerna brister samtidigt som det råder en enorm brist på lokförare.

– På MTR har under ett år 31 lokförare slutat och sju förare flyttat till andra tjänster inom bolaget. Det är alltså 38 minus samtidigt som alla operatörer skriker efter förare. Det är klart att det blir problem.

Enligt Martti Muhli så borde arbetsgivaren satsa på bättre schemaläggning och även höja lönen. Även facket SEKO har betonat vikten av att värna om och kompensera personal, som ofta jobbar udda arbetstider som ofta kräver längre bortavaro från hemmet.

Claes Nyberg, pressansvarig på MTR, hävdar att företaget satsat på utbildningsinsatser för att nu komma till rätta med bemanningsproblemen och just nu arbetar på en konkret handlingsplan.

– Vi håller på att ta fram ett sådant underlag med beskrivning av de stora utbildningsinsatser vi gör och som successivt ökar bemanningen. Grundproblemet är ju att det råder enormt stor lokförarbrist i hela Sverige. Återkommer om detta så fort den är klar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!