Två män från Gnesta har omkommit i singelolyckor på mc under maj och juni månad. Bägge färdades på mindre vägar i länet och olycksorsakerna är under polisutredning.
På organisationen Sveriges motorcyklister berättar Maria Nordqvist att ungefär hälften av de motorcykelrelaterade dödsfallen i Sverige är singelolyckor. Hög fart är ofta en bidragande faktor, men det är inte alltid olycksorsaken, betonar hon. Det finns en rad brister på vägarna runt om i landet som utgör stora risker för mc-förare. Dieselspill, hal vägmarkeringsfärg, rullgrus, hål i vägbanan, sprickor och ojämn asfalt - listan kan göras lång.
– Vajerräcken till exempel har en skärande effekt om man åker in i dem. Släta räcken med skyddade stolpar skulle rädda många liv, säger hon.
Den andra hälften av dödsolyckorna sker i samband med kollision med annat fordon, och beror också här, ofta på hög fart. Men en lika viktig faktor är bristande uppmärksamhet från andra trafikanter.
– Det är jättevanligt att bilister missbedömer farten på motorcykeln, eller helt enkelt inte ser att det kommer en mc, säger Maria Nordkvist.
Trafikverket har påbörjat mätningar över mc-förarnas vanor. Det är positivt, anser Maria Nordqvist.
– Vi är ute efter körupplevelser, rakt fram på E4:an är inte kul, säger Maria Nordqvist.
Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på trafikverket berättar att mätningarna de genomför är till för att se vilka vägar mc-förare väljer. Då kan de hitta de vägsträckor som behöver underhåll för att bli säkrare. Dessutom kan mätningarna ge mc-förare kunskap om var de flesta kör och var de behöver se upp.
Många faror på vägarna går att bygga bort, anser Claes Tingvall. Cirkulationsplatser istället för farliga korsningar och att få bort grus från vägbanan är två enkla åtgärder.
– Sen är det klart att föraren och valet av motorcykel har sin roll, säger Claes Tingvall.
Mer än hälften av alla mc-förare som dör i trafiken är påverkade av alkohol och droger. Nära en tredjedel saknar mc-körkort, och många kör någon annans motorcykel.
– Det är hårresande siffror, säger Maria Nordqvist.
Typen av motorcykel är också en faktor att ta hänsyn till. Lite mer än hälften av alla som omkommer i mc-olyckor kör en så kallad Supersport.
– Supersport är mycket effektstarka motorcyklar inspirerade av racing på bana. Men det är inte motorcykeln i sig som är farlig. I slutänden är det förarna som behöver ändra sitt körsätt, säger Maria Nordkvist.
Jonas Höök arbetar som trafikpolis i Nyköping, och han är medveten om problematiken. För att minska antalet extrema risktagare på mc genomför polisen punktinsatser, framförallt när säsongen drar igång.
– Vi ställer oss på sträckor där det brukar bli hög hastighet. Främst i tätorterna där de riskerar andra trafikanters säkerhet. Det gör att det lugnar ner sig och blir tryggare på vägarna, säger Jonas Höök.