Med smak för 80-talsfärger

Med indianpärlor i rosa och lila plast har hon knåpat ihop orden great fuck. Oxelösunds konststipendiat Maja Gunn utbildar sig till textilkonstnär, men jobbar lika gärna med pärlplattor eller klipper ut budskap i orangeblommiga 70-talstapeter.

Övrigt2004-01-09 16:37
Att träffa konstnären Maja Gunn är att utsätta sig för en 80-talistisk färgchock. Hon har röd- och rosablommig klänning, knallgröna tajts och svartgulrandig halsduk.
80-talsmodet är rätt mycket barndomsnostalgi för mig. Jag är född 1978, men jag har en storasyster som är ett par år äldre och blev tidigt intresserad av kläder. Jag blir glad av nostalgitrippar och glädjen är viktig i min konst. Häromdagen bläddrade jag i gamla Okej-tidningar från 80-talet och blev alldeles lycklig när jag såg artistbilderna med stora axelvaddar och en massa ryschpysch.
Intresset för kläder var en av orsakerna till att Maja Gunn hamnade på Konstfacks textillinje. Hon har ett år kvar av utbildningen och därefter vill hon gärna arbeta med kläddesign, teaterkostymer och annat som känns kul.
Jag tycker att kläder är ett bra sätt att kommunicera på. På senare tid har klädskapande också fått lite högre status. Det skrivs mycket mer om olika designers.

När erbjudandet om en stipendievistelse i Oxelösund kom upp på Konstfacks anslagstavlor, var Maja Gunn en av dem som nappade. Skolan valde ut henne som årets stipendiat och under sex sommarveckor fick hon bo i ett gult hus alldeles vid havet ute i Gamla Oxelösund.
Beskrivningen av huset lät så härlig. Och det var härligt också. Men ensamt.
Från början var det tänkt att Maja Gunn skulle bjuda in en massa konstnärskompisar och jobba tillsammans med dem, men det blev inget av med de planerna. Istället blev Maja ensam i huset med utedass och knarrande väggar.
De ensamma veckorna har inspirerat till en femton minuter lång berättelse som besökarna på Galleri Fokus nu kan lyssna på. Det handlar om övergivenhet, efterlängtade kompisbesök, hundar som kissar i rabatten och den förlamande känslan av tristess. Men också om Mannen. Sommarpojken som kommer till sist, med badbyxor i väskan.
Men man får inte missförstå berättelsen. Jag kände mig väldigt väl emottagen av alla här i Oxelösund, försäkrar Maja.

Det är tredje sommaren i rad som Oxelösunds kommun låter en konstelev låna ett hus vid havet. Motprestationen är en utställning på Fokus vintern därpå.
Maja Gunn har valt att ställa ut fyra objekt som ska illustrera hennes inspelade berättelse. Två rosalila pärlplattor bildar orden great fuck, budskapen I like you och Hello Love omges av maskinstickade muskelknuttar medan ordet kram klippts ut ur orangeblommiga 70-talstapeter.
Det är kul att kunna visa något sådant här. Det är ju helt annorlunda än konstföreningens mer traditionella utställningar, säger Oxelösunds kultursekreterare Charlotta Burlin medan Maja rättar till några pärlplattor som hotar att trilla ner.
Det textila arvet känns inte så betungande, tycker Maja Gunn som ser sig själv som samtidskonstnär snarare än som en förvaltare av traditionellt hantverk. I skolan valde hon träslöjd istället för syslöjd och symaskinen därhemma gick inte att använda eftersom den tuggade tyg.
Jag tycker om att jobba med kläder, men är inte så förtjust i att sy. Det hantverk som jag gillar bäst är textiltryck. Det är inte så pilligt.

Men efter helgens vernissage blir Maja Gunn ändå tvungen att sätta sig vid symaskinen. Om fem veckor ska hon och några andra elever på Konstfack vara med på en modevisning i samband med Modeveckan i Stockholm. Temat är Strindbergs pjäs Pelikanen som inspirerat Maja till en egen klädkollektion.
Jag har gjort en massa skisser, men inte sytt något ännu. Utställningen här i Oxelösund har tagit för mycket tid. Men jag ska sätta igång på måndag.


Fotnot: Utställningen på Galleri Fokus har vernissage i dag, lördag, och pågår till 27 januari.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!