Messing försvarar förhalad Ostlänk

Satsningar på infrastruktur är mycket viktigt för en regions expansionsmöjligheter. Det tycker infrastrukturminister Ulrica Messing. Men stick i stäv med detta blir inte Ostlänken prioriterad i regeringens förslag på kommande investeringar fram till år 2015.

Övrigt2004-02-19 23:48
När regeringen fördelar 373,3 miljarder kronor på väg- och järnvägssatsningar under åren 20042015 hamnar 107,7 miljarder på nyinvesteringar i järnvägsnätet.
Ostlänken med sin förbindelse mellan Järna och Linköping med dubbelspårig järnväg finns inte med i regeringens prioritering.
Vi har plockat fram Mälartunneln, för det spelar ingen roll om man har dubbelspår in till Stockholm om man inte kommer fram. Jag vet att det är många som har önskat fler projekt, men vi anser detta vara viktigast, säger Ulrica Messing.

Bland de nya järnvägsprojekten hamnar Norrbotniabanan högt upp i prioritet, trots kritik från Banverket om att det skulle vara ett samhällsekonomiskt olönsamt projekt.
Vi har möjlighet att göra den politiska prioriteringen. Vi har olika mål att ta hänsyn till, bland annat ska en satsning vara samhällsekonomiskt lönsam, den ska knyta ihop regionen och vara långsiktigt hållbar miljömässigt. Vi måste ta hänsyn till alla dessa mål. Man ska vara försiktig med att säga att ett projekt är samhällsekonomiskt olönsamt innan projektet är genomfört, säger Ulrica Messing.

Men att Mälardalen är en viktig region att satsa på är det inget tvivel om, menar hon. Det bor många människor i regionen och utvecklingen är mycket bra. Trots den utvecklingspotential som finns i Sörmland, tror hon inte att viljan att investera i regionen mattas av om Ostlänken-projektet skjuts på framtiden, till år 2015.
Nej, Sörmlands närhet till storstad och med vacker natur gör att kommunerna har en fortsatt positiv utveckling.
Och vad händer med Skavsta flygplats om inte Ostlänken blir av förrän 2015?
Skavsta växer snabbast av alla flygplatser i landet i dag, på ett skickligt sätt eftersom det inte sker på beskostnad av andra flygplatser. Men Skavstas expansion är oberoende av Ostlänkens existens, säger hon.
Statsminister Göran Persson har stått på torget i Nyköping efter två val i rad och lovat att Ostlänken ska bli av, har du någon kommentar till det?
Jag känner inte till det. Men det är många som uttalat att de fått löften av olika slag över landet. Jag vet att han har uttalat sig om väg 55, och den har vi nu tagit med i prioriteringen.
Varför misshandlas Ostlänken?
Misshandlas gör den inte. Ostlänken går enligt planerna, när Banverket tycker det är möjligt att satsa fullt ut, med byggstart mellan år 20102015.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om