På ett bord i Molly Wikdahls arbetsrum ligger färgpennor och skisser över Nyköpings lasarett utspridda.
– Det är bara jag som ritar för hand här. Dator är ju ett jättebra sätt att jobba, men man måste vidareutbilda sig hela tiden och går man in i en chefstjänst hinner man inte det. Men det gick ju bra med papper förr, säger Molly och skrattar.
Hon är kontorschef över 18 anställda på arkitektkontoret Carlstedt arkitekter i Nyköping där samarbetet sker tätt. För arkitektur är till väldigt stor del ett grupparbete och att projektera hus är en utdragen process som handlar om långt mer än design. Lite förenklat börjar det med en diskussion mellan kund och arkitekt om vad huset ska innehålla och vilket uttryck det ska ha. Sedan testar arkitekten olika skisser tills man har ett koncept som man är överens om. Efter det måste samordning ske med konstruktör, el-, VVS-, brand-, ljud-, inrednings-, landskaps-, och kökskonsulter samtidigt som man hela tiden stämmer av mot kommunens krav och beställarens önskemål.
– Då är det bra att man är många. Alla har baskunskaper och alla har specialkunskaper som gör att vi klarar många olika typer av uppdrag.
I november fick Alphaskolan arkitekturpris av Sveriges Arkitekter i Sörmland, en skola som Molly varit med och ritat.
– Det var ju jätteroligt, men mest hoppas jag att huset känns speciellt för dem som är där. Att de känner en stolthet som man gjorde förr. Då var skolbyggnader ett uttryck för att "vi tycker kunskap är viktigt". Det uttrycker ju det här huset också, men med andra inslag som bygger på att människor är olika, lär och lär ut på olika sätt.
För Molly tror att man med arkitektur kan stödja olika sätt att jobba på. Alphaskolan har exempelvis inga korridorer och är öppen och ljus. Skolan har låga klädskåp för att minska mobbing och rummen är utformade olika sätt, för Molly tror att elever behöver stimuleras att arbeta på olika sätt.
– En bra arbetsmiljö är inte bara viktigt i skolan. Tänk på alla arbetsplatser med lika dana skrivbord i långa rader. Vem passar där? Kanske man passar en stund, men så behöver man vara i en annan miljö för att kunna tänka annorlunda. Men för vissa är likheten och tryggheten det viktigaste. De ska också få plats.
I sin karriär har Molly främst ritat offentliga platser som sjukhus och brandstationer men allra mest skolor.
– Varför skolor? Ja, för att det är så himla kul. Det är problemlösande och mycket input från lärare och elever.
Molly funderar en stund över frågan varför hon blev arkitekt, men tror att det började väldigt tidigt. Som 10-åring flyttade hon med familjen till ett nybyggt, arkitektritat hus och var med mycket under bygget.
– När jag blev lite äldre gick jag runt till grannarna och frågade vad de ville ha hjälp med i sina hus, så gjorde jag ritningar på det. Så jag tror intresset och nyfikenheten, på hur man kan lösa olika behov, var med ganska tidigt.
Arkitektyrket innebär mycket ansvar och stress, som när man ska lämna in en slutgiltig ritning. Det är en hel hög mer ritningar, Molly visar med händerna en fantasibibba på 20 centimeter.
– Det räcker med att en siffra blir fel någonstans så kan de bli fel och dyrt. Det är ett kreativt yrke, men mest handlar det faktiskt om att vara problemlösare. Och jag har väldigt kul på jobbet.