Miljonhandel skjuter i höjden i Trosa

Det byggs så att det knakar i Trosa kommun och likaså gör handeln av bygg, sport och andra sällanköpsvaror som ökat med 72 procent på tio år.

"Det exploderade under sommaren", säger Peter Rosvall om den lönsamma sommaren.

"Det exploderade under sommaren", säger Peter Rosvall om den lönsamma sommaren.

Foto:

Övrigt2017-09-09 12:00

Försäljningen av varor inom bland annat bygg, sport och trädgård har kraftigt ökat på tio år. Handelns utredningsinstitut (HUI) som kartlagt alla Sveriges kommuner har räknat ut att handeln av sällanköpsvaror omsatte 169 miljoner i Trosa kommun under 2016. Det är en ökning med drygt 72 procent jämfört med 2007. På nationell nivå var ökningen 22 procent.

– Man har blivit mer och mer trogen sin hemkommun och handlar mer och mer av det utbud som finns lokalt, säger näringslivschefen Jonas Ivervall om den rådande handelsmarknaden i Trosa kommun.

Men trots växande befolkning och köpstark turism gäller det att sticka ut, enligt butiksägaren Peter Rosvall. Han satsar på ett unikt sortiment med egentillverkade smycken för att inte försvinna i myllret av butiker och näthandel.

– Framförallt tyska turister älskar mina skräddarsydda armband. De tycker att det är roligt att de är gjorda här i Trosa och så fixar jag banden så att de passar handleden, säger han.

Att näthandeln växer sig allt starkare har bland annat bokhandelsägaren sedan 11 år tillbaka, Kerstin Åkelund, känt av.

Nyligen slog hon ihop sin bokhandel som funnits sedan 1929 med den gamla leksaksaffären i stan för att öka lönsamheten och möta kundernas behov.

– Tyvärr så är böcker billigare på nätet och många tycker att det är lättare att köpa leksaker där också. Visst påverkar det, kommenterar hon.

Förutom näthandel är det även vanligt att man handlar på arbetsorten, vilket är ytterligare ett orosmoln för en pendlingskommun som Trosa, enligt Jonas Ivervall. Svenskar spenderar i snitt 40 procent på hemmaplan.

Likt många butiker i trakten har bokhandeln börjat ha söndagsöppet för att nå fler utpendlare och turister. Att butikerna anpassar sig efter kundernas livsstil och ökad inflyttning är några förklaringar till den starka handelsmarknaden, enligt Jonas Ivervall.

– Jag tycker att man ska försöka leta upp och se om man kan handla lokalt, säger han. Då bidrar man till att vi har en livskraftig handel även i framtiden. Varje krona som går till nätet, går inte till en butik här. Bevisen att det är klokt att handla lokalt håller verkligen om man vill ha det här utbudet på sikt.

– Under de här nio åren som jag har varit här har jag aldrig sett några bruna fönster där det är outhyrt. Det är snarare kö på lokaler hela tiden, fortsätter han.

En stark handel leder till såväl ökad sysselsättning inom branschen som mer liv och rörelse i trakten menar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!