Miljonreklam nyttjas inte

Nyköpings kommun utnyttjar inte 55-miljonersavtalet med flygbolaget Ryanair fullt ut. Därför saknas turistaffischer för kommunen på Ryanairs flygplatser i Europa. Höga kommunala chefer skyller på varandra om vem som bär ansvaret.

Övrigt2006-11-09 22:35
Reklamavtalet med Ryanair skrevs under 26 mars 2003 och ger Nyköpings kommun en rad olika möjligheter att marknadsföra sig.
Bland annat ska Nyköping utan kostnad få sätta upp reklamaffischer för kommunen på samtliga Ryanairs destinationsorter från Skavsta. Men efter snart fyra år har inte en enda Nyköpingsaffisch satts upp på flygplatserna i Frankfurt Hahn, London Stansted, Rom eller någon av de övriga destinationerna.
Höga kommunala chefer lägger ansvaret på varandra.
Enligt högste chefen Erik Carlgren, kommundirektör, vilar ansvaret för reklamavtalet på kommunikationschefen Palaemona Mörner.
Reklamaffischer för Nyköpings kommun hör till turismen, säger Palaemona Mörner och skickar ansvaret vidare till turistansvarige Ann-Margreth Karlsson, chef för strategi och tillväxt i Nyköpings kommun.
Men turistansvarige slår ifrån sig.
Allt som rör Ryanairavtalet är kommunikationsavdelningens ansvar. Du får prata med Palaemona Mörner, säger Ann-Margreth Karlsson.

Inte heller Erik Carlgren kan reda ut varför det saknas turistaffischer.
Men jag är tveksam till om det ens finns möjligheter att affischera. Ryanair äger ju inte flygplatserna, då är det svårt för kommunen att få sätta upp affischer där, säger Erik Carlgren.
Reklamavtalet gav Nyköpings kommun rätt att lägga ut broschyrer i stolsfickorna på flygplanen. Den möjligheten försvann nästan omgående då Ryanair köpte nya flygplan som saknar stolsfickor.

I stället förhandlade Nyköpings kommun till sig en helsidesannons i tidningen Ryanair Magazine. Men Nyköpingsannonsen saknades i senaste utgåvan av magasinet.
Det var en miss som beror på att Ryanair har ökat antalet utgåvor. Vi ska ha en annons i varje nummer, det är jätteviktigt, försäkrar Palaemona Mörner.
Reklamavtalet med Ryanair kostar Nyköpings kommun 55 miljoner kronor och gäller under tio år. Ansvarig tjänsteman under de tre första åren var Ulf Dahlqvist, kommunikationschef, som lämnade Nyköpings kommun i våras.
Allt ansvar för reklamavtalet låg på Ulf och vi har inte gjort någon uppdelning sedan, säger turistansvarige Ann-Margreth Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om