Miljöpartiet kör på i gamla hjulspår
Men när miljöpartiet i går presenterade sina förslag inför budgetförhandlingarna med regeringen framhölls återigen den så kallade gröna skatteväxlingen som det allena saliggörande. Miljöpartiets skatteväxling innebär framför allt kraftigt höjda skatter på bilkörning med en prishöjning på bensinen med 20 öre och dieselskatten med 50 öre litern, exklusive moms. Förslaget är sannolikt inte någon populär åtgärd med tanke på att bensinpriset redan är uppe på rekordhöga nivåer. Och finansminister Bosse Ringholm, som inte har råd att stöta sig med opinionen, lär inte bli lätt att övertyga.
Miljöpartiet motiverar sina förslag med miljöhänsyn. Men den enda effekten blir i stället att alla de som inte bor i tätort och inte har tillgång till kollektivtrafik blir straffbeskattade. Miljöpartiet vill kompensera de som bor i Norrland, för att de måste frysa och har så långa avstånd, genom att höja grundavdraget med 3 000 kronor. Den glesbygd som finns i södra och mellersta Sverige avser miljöpartiet uppenbarligen att avbefolka.
Mot förslaget talar också att tidigare bensinskattehöjningar inte har lett till att bilkörningen minskar nämnvärt, vilket tyder på att bilen för många är nödvändig.
Miljöpartiet framställer gärna bilen som miljöboven, när det i själva verket är bränslet. Än så länge är det ont om bilar som drivs med exempelvis etanol och gas. Miljöpartiet och regeringen borde därför se till att det byggs upp ett nät av tankställen för miljövänliga bränslen. Om bilisterna har ett verkligt alternativ finns även viljan att köra miljövänligt. Det visar inte minst tvånget för bensinstationerna att tillhandahålla blyfri bensin. Bilisterna valde då nämligen det miljövänliga alternativet.
Miljöpartiet fortsätter i gamla hjulspår trots att de själva vet att de har nått vägs ände. I praktiken har de redan gett grönt ljus för att stödja regeringens budgetförslag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!