Miljöpartiet varnar för pendeltågets död
Gnesta kommun har bestämt sig för hur de vill att den nya regionaltågstationen ska se ut. Miljöpartiet protesterar mot beslutet. Partiet varnar för att regionaltåget i framtiden kan slå ut pendeltåget. En resa från Gnesta till Stockholm blir då mångdubbelt dyrare.
Varningen gäller bygget av regionaltågstationen bredvid pendelperrongen. När stationen är färdig stannar pendeln på ett säckspår i Gnesta station. Spåret fortsätter inte längre och det blir fysiskt omöjligt att köra pendeln mot Björnlunda. Miljöpartiet har lämnat en fullmäktigemotion med förslag på att regionaltågstationen ska få ett annat utseende.
Miljöpartiet har inget emot en regionaltågstation. Motionen pekar på just det faktum att möjligheten att förlänga pendeltrafiken helt försvinner som den nya stationen är tänkt att byggas, säger fullmäktigeledamoten Daniel Helldén (mp).
Bygget gör att, som det står i motionen, pendeltrafiken till Björnlunda och Stjärnhov blir dödförklarad för oöverskådlig framtid.
Att fortfarande kunna bygga ut pendeln till Björnlunda och till och med till Stjärnhov, ökar chanserna för pendeltrafiken att överleva, säger Sten E Karlsson.
Varför kan inte regionaltåget ersätta pendeln helt?
Det är betydligt dyrare att åka regionaltåg. Ett månadskort kommer troligen att kosta omkring 2 000 kronor, mot 700 på pendeln. Priset utesluter möjligheten för vissa resenärer att åka regionaltåget, säger Daniel Helldén.
Hur vill miljöpartiet att regionaltågstationen ska se ut?
Jag har inget färdigt förslag, men det är viktigt att pendeln inte står ivägen för fjärrtågen. Men pendeln ska ha kvar möjligheten att fortsätta mot Björnlunda och Stjärnhov.
Med ytterligare ett spår och en pendelperrong i mitten av banvallen skulle allt det bli möjligt, säger Daniel Helldén.
Sten E Karlsson höjer ytterligare ett varnande finger för vad som kan hända om regionaltågstationen byggs som i det förordade förslaget.
Oavsett lösning får kommunen två dyra räkningar för både pendeln och regionaltåget. Då kan det mycket väl bli så att man lägger ner pendeltrafiken. Speciellt om pendeln inte går att utveckla på något vis. Fullmäktige kan besluta att folk får nöja sig med att bara åka de dyra fjärrtågen, säger han.
Kommunalrådet Gert Nilsson (s) avslöjar att socialdemokraterna tänker avslå miljöpartiets motion.
Socialdemokraterna delar inte deras uppfattning. Som vi ser det finns det inte någon ekonomisk möjlighet att förlänga pendeltrafiken. Anslutningen till Björnlunda och Stjärnhov får lösas på annat vis. Bussar är en möjlighet, säger han.
Kommer pendeltåget någon gång att sluta rulla?
Nej, pendeln är den viktigaste tågtrafiken. Regionaltåget är bara ett komplement. Jag tror inte regionaltåget kan ersätta pendeln. En anledning är att regionaltåget inte stannar på alla stationer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!