Vad är det för fel med att cykla? Inte mycket – för de allra flesta. Det finns ofta tid, pengar, välmående och miljösamvete att tjäna ur ett egoperspektiv. Även regeringen bryr sig om att vi cyklar och nu ska det bli högre fart på hjulen. I går levererade Sveriges förste cyklingsutredare svaren på hur det ska gå till, med folkhälsa och miljövänlighet som tyngst vägande argument.
Supercykelvägar, väjningsplikt för bilar och att barn får cykla på trottoaren är några förslag som utredaren Kent Johansson (C) överlämnade till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Ungefär tio procent av all resor i Sverige görs på cykel, att jämföra med Danmarks 18 procent eller Nederländernas världsrekord på 27 procent, enligt utredningen. Men det rullar åt rätt håll i vårt land. 38 procent av svenskarna cyklar mer i dag än för fem år sedan, enligt SIFO-undersökningen Svenskarnas cykelvanor 2012. Det finns mycket att göra för att bättra på siffrorna. Cykelvägar som inte går att cykla på, farliga korsningar och okunskap om trafikreglerna sätter käppar i hjulen enligt utredaren Kent Johansson.
Cykelolyckorna med dödlig utgång blir allt fler. Detta trots att allt fler barn och vuxna använder hjälm – hela 32 procent har en kruka på huvudet när de cyklar, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut.
För att fler ska låta bilen stå måste det bli tydligt att det lönar sig på individnivå. I exempelvis Stockholm fungerar det redan på många håll. Att vara hälsosam är en livsstilsmarkör och kombinationen av motions- och miljönytta har gjort att cyklandet boomat. Med det även olyckssiffrorna. Men livsstilsmarkörerna är svaga utanför tullarna. Det är i vardagen när tiden är knapp, gatorna hala och vädret trist som allt fler måste sätta sig på sadeln för att regeringens mål ska uppnås.
Sedan Kent Johansson fick cykeluppdraget har han blivit EU-parlamentariker och flyttat till Bryssel. Där är det av logistiska skäl mycket smartare att hoja än att försöka ratta en bil till jobbet.
Visst ser Sveriges samhällen annorlunda ut än mångmiljonstäderna på vår kontinent. Det är skillnaderna i cyklisternas villkor som måste överbryggas. Det måste bli minst lika lönsamt att sätta sig på sadeln i Nyköping som i de tätbefolkade städerna i Europa.