‒Vi diskuterar med Nyköpings kommun om tid för byggstart, men just nu är det 2022 som gäller, säger Jonas Nimfelt, Trafikverkets projektledare för Nyköpings resecentrum.
Projektet resecentrum delas mellan kommunen och statliga Trafikverket.
Kommunen ansvarar för all infrastruktur som inte berör själva spårområdet, exempelvis byggnader, gator och parkeringsplatser. Det regleras i det förslag till detaljplan som just nu är ute på samråd bland allmänheten.
Trafikverket ansvarar för själva järnvägen, spårområdet, och har nu presenterat ett förslag till järnvägsplan.
‒Alla som vill får lämna synpunkter, det ger oss möjlighet att anpassa utformningen av anläggningen utifrån de synpunkter och den kunskap vi får, säger Jonas Nimfelt.
En sak är klar, arbetet med det nya spårområdet kommer att påverka Nyköping och dess invånare högst påtagligt under några år.
Framförallt kommer de som bor intill dagens järnväg och i kvarteren kring Brunnsgatan att påverkas.
‒Ja, det är ju där flest människor bor och rör sig. Där finns det flest anläggningar, broar och plattformar, kanske behövs grundförstärkningar ned mot Nyköpingsån. Samtidigt finns säkert projekt inom järnvägsområdet som inte märks så mycket, säger Jonas Nimfelt.
En nyckelfråga är alltså sänkningen av Brunnsgatan och bytet av järnvägsbro, som anses helt nödvändig för att trafiken till och från resecentrum ska fungera. Det innebär att Brunnsgatan stängs av samtidigt som det öppnas en tillfällig tunnel under spårområdet för bussar, cyklister och gående.
‒Vi kommer att behöva stänga av under kortare perioder, men grundprincipen är att tågtrafiken ska fungera med korta stopp då man ersätter med buss, säger Jonas Nimfelt.
Eftersom den provisoriska tunneln byggs just där resecentrum ska ha sin entré måste kommunen vänta med sin byggstart.
‒Ja, det som visas i illustrationskartan över resecentrum kommer inte att vara möjligt innan vi har genomfört våra delar, säger Jonas Nimfelt.
Västerut efter Hemgårdsområdet, där den nya bibanan ansluter till TGOJ-banan, byggs spårområdet om ganska radikalt. Det kan innebära att spåren läggs ut på jordbruksmarken där.
‒Ja, det är en av de stora negativa konsekvenserna eftersom det är hög kvalitet på jordbruksmarken. Men vi hoppas hitta en lösning som inte ger så stora ingrepp, säger Jonas Nimfelt.