Minst fem år till byggstart

Resecentrum i Nyköping kan börja byggas tidigast om fem år. Först måste järnvägsbron vid Brunnsgatan bytas ut och gatan sänkas och breddas. Det slår Trafikverket fast i förslaget till järnvägsplan för resecentrum.

När Ostlänken byggs ska centrala Nyköping anslutas via en bibana som från Stockholmshållet når resecentrum vid Brunnsgatan via järnvägsbron över Nyköpingsån. Från Norrköpingshållet ansluter bibanan via TGOJ-banan. Det innebär bland annat att järnvägsspårens sträckning kommer att ändras och dras över värdefull jordbruksmark väster om Hemgården. Dessutom ska alla järnvägsspår inom det nuvarande stationsområdet bytas ut. Tågens hastighet genom resecentrum och centrala Nyköping kommer att vara ungefär som i dag. Utanför staden ska hastigheten kunna vara så hög att restiden till Stockholms central blir ungefär 45 minuter.

När Ostlänken byggs ska centrala Nyköping anslutas via en bibana som från Stockholmshållet når resecentrum vid Brunnsgatan via järnvägsbron över Nyköpingsån. Från Norrköpingshållet ansluter bibanan via TGOJ-banan. Det innebär bland annat att järnvägsspårens sträckning kommer att ändras och dras över värdefull jordbruksmark väster om Hemgården. Dessutom ska alla järnvägsspår inom det nuvarande stationsområdet bytas ut. Tågens hastighet genom resecentrum och centrala Nyköping kommer att vara ungefär som i dag. Utanför staden ska hastigheten kunna vara så hög att restiden till Stockholms central blir ungefär 45 minuter.

Foto:

Övrigt2017-01-25 20:32

‒Vi diskuterar med Nyköpings kommun om tid för byggstart, men just nu är det 2022 som gäller, säger Jonas Nimfelt, Trafikverkets projektledare för Nyköpings resecentrum.

Projektet resecentrum delas mellan kommunen och statliga Trafikverket.

Kommunen ansvarar för all infrastruktur som inte berör själva spårområdet, exempelvis byggnader, gator och parkeringsplatser. Det regleras i det förslag till detaljplan som just nu är ute på samråd bland allmänheten.

Trafikverket ansvarar för själva järnvägen, spårområdet, och har nu presenterat ett förslag till järnvägsplan.

‒Alla som vill får lämna synpunkter, det ger oss möjlighet att anpassa utformningen av anläggningen utifrån de synpunkter och den kunskap vi får, säger Jonas Nimfelt.

En sak är klar, arbetet med det nya spårområdet kommer att påverka Nyköping och dess invånare högst påtagligt under några år.

Framförallt kommer de som bor intill dagens järnväg och i kvarteren kring Brunnsgatan att påverkas.

‒Ja, det är ju där flest människor bor och rör sig. Där finns det flest anläggningar, broar och plattformar, kanske behövs grundförstärkningar ned mot Nyköpingsån. Samtidigt finns säkert projekt inom järnvägsområdet som inte märks så mycket, säger Jonas Nimfelt.

En nyckelfråga är alltså sänkningen av Brunnsgatan och bytet av järnvägsbro, som anses helt nödvändig för att trafiken till och från resecentrum ska fungera. Det innebär att Brunnsgatan stängs av samtidigt som det öppnas en tillfällig tunnel under spårområdet för bussar, cyklister och gående.

‒Vi kommer att behöva stänga av under kortare perioder, men grundprincipen är att tågtrafiken ska fungera med korta stopp då man ersätter med buss, säger Jonas Nimfelt.

Eftersom den provisoriska tunneln byggs just där resecentrum ska ha sin entré måste kommunen vänta med sin byggstart.

‒Ja, det som visas i illustrationskartan över resecentrum kommer inte att vara möjligt innan vi har genomfört våra delar, säger Jonas Nimfelt.

Västerut efter Hemgårdsområdet, där den nya bibanan ansluter till TGOJ-banan, byggs spårområdet om ganska radikalt. Det kan innebära att spåren läggs ut på jordbruksmarken där.

‒Ja, det är en av de stora negativa konsekvenserna eftersom det är hög kvalitet på jordbruksmarken. Men vi hoppas hitta en lösning som inte ger så stora ingrepp, säger Jonas Nimfelt.

Dags att tycka till om Ostlänken

Nyköpings kommun ansvarar för detaljplanen för resecentrum och Trafikverket för spårområdets järnvägsplan.

Båda planförslagen är nu ute på samråd bland allmänheten.

Fram till 27 februari kan alla lämna synpunkter på Nyköpings kommuns plan för resecentrum.

Järnvägsplanens samråd pågår löpande fram tills planen ställs ut för granskning hösten 2017.

Synpunkter på resecentrum skickas antingen med post till Nyköpings kommun, eller epost till samhallsbyggnad@nykoping.se

Synpunkter på järnvägsplanen kan lämnas på trafikverket.se/ostlanken eller trafikverket@trafikverket.se eller 0771-921 921.

Båda planerna beräknas vinna lagakraft under 2018.

Beräknad byggstart är 2022.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!