Misärlägenhet fräschar upp socialens rutiner
Notan för saneringen av den hyreslägenhet, där ett par bodde i misär tillsammans med ett sextiotal katter, blev en kvarts miljon kronor. Socialtjänsten har nu ändrat sina rutiner.
Saneringen har tagit över ett halvår. Nu väntar månader av återuppbyggnad.
Golv, dörrar, köksinredning, allt måste inredas igen, säger Lennart Ekerbring, vd på Trobo.
Tre intilliggande lägenheter är utrymda.
I dem ska ventilationsrör blåsas ur och väggar målas om.
Trobo vet ännu inte var slutsumman hamnar. Men det lär bli miljonbelopp.
Kommunen har fått vårt besked, vi kräver dem på pengarna, säger Lennart Ekerbring.
Stig Tördahl, teknisk chef på kommunen, menar att jurister och försäkringsbolag får diskutera vem som ska bekosta renoveringen.
Men eftersom skadorna inte uppstått plötsligt täcks de troligen inte av försäkringen.
Jag tror att vi kommer att få stå för alltihop, säger Stig Tördahl.
Kommunen har efter katastrofen tagit fram nya rutiner för hanteringen av så kallade sociala kontrakt, där hyresgästen får bo i en lägenhet som socialtjänsten hyr.
Det kan bland annat bero på betalninganmärkningar, att familjen måste gömma sig eller sociala problem.
Tidigare har det haltat från vår sida, vi har inte skött det riktigt bra. Det har varit oklarheter om vem som ska betala in vad och så vidare, säger socialchefen Georg Hammertjärn.
I framtiden kommer kontrakten gälla begränsad tid. Socialkontoret skriver in i avtalet att tjänstemännen ska få tillträde till lägenheten så länge kontoret ansvarar för den.
Nu ska det inte finnas några hyresskulder, vi kommer uppmana de boende att ha hemförsäkring och behålla en kontinuerlig kontakt, säger Georg Hammertjärn.
Han vill också att en genomgång av alla gamla sociala kontrakt ska göras.
I de fall där hyresgästen bott länge i lägenheten har tjänstemännen svårt att ställa några krav eller villkor. En del kontrakt skulle kunna övergå till att bli vanliga hyreskontrakt hos Trobo, menar Georg Hammertjärn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!