Moderate Westerberg chockad av planerna
Det är maktens arrogans som talar när man satsar på något som Banverket fullständigt mejat ned, säger Per Westerberg.
Järnvägssatsningen mellan Umeå och Haparanda är bisarr, tycker Per Westerberg.
Det var förre näringsministern Björn Rosengrens idé som Banverket helt enkelt vägrade att utreda eftersom det var ett sådant ohyggligt litet trafikunderlag norr om Luleå.
Jag är lätt chockad över att man lägger ett sådant här förslag, säger Per Westerberg.
Ostlänken är samhällsekonomiskt lönsam medan Norrbotniabanan inte har någon möjlighet att bli det, hävdar Per Westerberg.
Det finns inga kalkyler att gå efter istället går nu regeringen på en politisk kohandel.
Mannen bakom Norrbotniabanan är, enligt Per Westerberg, miljöpartiets språkrör Peter Eriksson som också är kommunalråd i Kalix.
Han har ju drivit den här frågan mycket hårt som stor man i Kalix.
Per Westerberg fruktar också att Norrbotniabanan kommer att förlängas in på den finska sidan.
Det finns vänsterpartister i Sverige som har talat om Salabanan som ska gå ända upp till Norra ishavet där det bor ännu mindre folk.
Han kallar planerna för politiskt dagdrömmeri och vill istället att Sverige satsar på mer lönsamma projekt.
Vi har inte råd med det här som nation, säger Per Westerberg.
Han kommer nu att driva frågan om Ostlänken i riksdagen och via riksdagens trafikutskott. Men Per Westerberg tillhör oppositionen och vet att chansen är liten att rubba den politiska majoriteten.
Endast folkets ilska och aggression kan ändra på det här i nästa val.
Men i Södermanland och Östergötland är enigheten om Ostlänken total, tvärs över partigränserna, säger Per Westerberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!