Snart är det dags igen. I Stockholms tunnelbana planeras stora affischer från härliga miljöer i Nyköping. Pendlare som trängs i väntan på tunnelbanan ska lockas till havet och lugnet. Kampanjen har lockat många nya invånare till Nyköping och den är värd de tre miljoner skattekronor den kostar varje år, sade kommunalrådet Urban Granström (S) på kommunfullmäktige i höstas som svar på Sverigedemokraternas motion att pausa kampanjen.
Och på måndag ska kommunstyrelsen fatta beslut om att avsätta 3 miljoner kronor för kampanjen i år.
Uppdraget går till PR-byrån Nordic brand reality som har jobbat med Bo i Nyköping-kampanjen sedan 2007. Ett tvåårigt avtal finns sedan 2016 och det kan förlängas två gånger med ett år i taget.
Sedan SN berättade att förslaget att lägga en miljon kronor på internationell marknadsföring av Nyköping, också det ett ärende som kommer upp på måndagens kommunstyrelse.
Anna af Sillén poängterar att Bo i Nyköping är ett bra varumärke.
– Det är ett upparbetat varumärke och det är bra, men det behöver inte satsas så väldigt mycket pengar på det. Det kan leva vidare, men de stora dyra kampanjinsatserna ser vi inte att vi kan prioritera för tillfället, säger hon.
– Den bästa marknadsföringen en kommun kan få är bra skola, bra omsorg och bostäder. Då väljer folk att flytta till Nyköping och starta sina företag här.