Modernare tåg och fler turer

Nästa år kan tågresenärerna från Nyköping räkna med modernare tågvagnar än i dag. Om ett par år kan de se fram emot helt nya regionaltåg. Det lovar Mats Wilhelmsson, chef för SJ:s Mälardalsregion under ett besök i Nyköping på måndagen.

Övrigt2002-09-10 23:37
Mats Wilhelmsson var i Nyköping för överläggningar med Ostlänken AB, det bolag som arbetar för att förverkliga en snabbjärnväg mellan Södertälje och Linköping.
Det man diskuterade var bland annat en förbättring av de tåg som trafikerar den nuvarande järnvägen förbi Nyköping och med start under 2004 eller 2005 trafik med helt nya regionaltåg.
Under nästa år ska vi förbättra vagnmaterial mellan Nyköping och Stockholm genom att frigöra fler moderna vagnar, säger Mats Wilhelmsson.
Från och med 2004 kommer SJ att börja sätta in helt nya regionaltåg från Nyköping, som en del i en stor statsning på nya tåg för hela Mälardalsregionen. Totalt köper SJ in 43 nya tvåvåningståg för 2,5 miljarder kronor.
Mats Wilhelmsson menar att det nu är hög tid att förbättra tågtrafiken på Nyköpingsbanan, särskilt som persontrafiken till och från Nyköping ökat med 22 procent under de senaste två åren.
De nya regionaltåg som sätts in mellan Nyköping och Stockholm har en topphastighet på 200 km/tim, men den kan bara utnyttjas på de fyra milen järnväg närmast Stockholm som redan är ombyggd till dubbelspårig snabbjärnväg.
Vi räknar ändå med att restiden kortas med femtio minuter, eftersom de nya tågen har kortare bromssträcka och accelererar snabbare, vilket vi också vinner tid på.
Mats Wilhelmsson berättar vidare att SJ planerar att utveckla tågtrafiken på hela sträckan LinköpingGävle, vilket bland annat innebär fler direkttåg från Nyköping till Arlanda och Uppsala. SJ planerar även att sätta in fler turer på sträckan NyköpingStockholm under tidsperioden mellan restopparna morgon och kväll.
Både Mats Wilhelmsson och Anders Lundberg, vd för Ostlänken AB, ser stora fördelar i att etablera en god dialog redan nu och att man snabbt kommer igång med nya tåg på Nyköpingsbanan. Därmed kan bygget av snabbjärnvägen och utbyggnaden av tågtrafiken ske i ett effektivt samspel, menar Anders Lundberg.
Mats Wilhelmsson betonar också att SJ anser byggandet av snabbjärnvägen Ostlänken som mycket viktig för tågtrafikens utveckling i Mälardalsregionen.
Ett annat steg mot bättre förutsättningar för pendlare och övriga tågresenärer från Nyköping är en förbättring av miljön kring Centralstationen i Nyköping. Där ska SJ och Nyköpings kommun tillsammans se över möjligheterna att skapa fler parkeringsplatser både för bilar och cyklar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!