Motorcyklarna blir mindre men roligare
Glidarna blir allt fetare, men säljer mindre än tidigare. Nu kommer hojar som är mindre, lättare och motorsvagare. Men skojiga ändå.
I Harley-Davidsons hemland USA är det glidare som gäller. Samma sak i Sverige, trots att klimatet borde tala för hojar med värmehandtag och kåpor där föraren kan krypa ner i lä.
Men enligt samstämmiga uppgifter håller vinden på att vända. Länge har parollen varit cubic is king. Alltså, ju större motor desto bättre.
Så är det delvis fortfarande. Inför 2006 presenterar Suzuki sin linjesköna M1800R Intruder.
Yamaha XV1900 Midnight Star går i retrostil. Stötstångsmotorn härstammar från Road Star Warrior som i sin tur var en uppborrad version av den 1 600-kubikare som satt i Wild Star.
Harley-Davidson fortsätter med teknisk förfining och och kosmetiskt finputs på sina fem grundserier Sportster, Dyna, Softtail, V-rod och Road King.
Night Rod är senaste skapelsen i V-rodserien, den enda med vattenkyld motor.
Street Bob tillhör Dynaserien och har alltså dubbla, utanpåliggande stötdämpare baktill. Cykeln känns igen på ett extremt högt så kallat aphängstyre. Inte praktiskt, men ganska snyggt.
Den som fäster mindre avseende vid kubiken kan numera köpa glidare av kinesiskt ursprung. MC4You 250-B säljs av en dansk generalagent. Hojen är en nästan exakt kopia av gamla Yamaha Virago 250, men till en tredjedel av priset.
Skrattretande? Inte alls. Många betraktade japanska motorcyklar som ett skämt för 25 år sedan.
Föraren som vill åka långt och bekvämt med passagerare bakpå föredrar ofta en touringcykel. Klassikern Honda GL 1800 Gold Wing lanseras i år med krockkudde.
Om brådskan är extremt stor kanske ny Kawasaki ZZR 1400 kan vara något. Det helkapslade åket har en motor som utvecklar runt 180 hästkrafter. Toppfarten ligger troligen i närheten av 300 kilometer i timmen.
Men trenden just nu är varken glidar- eller touringlok. Små, lättkörda, bränslesnåla och billiga vardagscyklar med en cylindervolym runt 650 kubikcentimeter kommer allt mer.
Men vardag betyder inte tråkigt. Mycken möda har lagts ner på design och körglädje. Tillverkarna har upptäckt att förarförgubbningen på sikt är en fara för branschen. Därför satsar de på en yngre publik.
Nyheter i det här segmentet är nakna Kawasaki ER-6n och dess kåpförsedda syster ER-6f. Fräckast till utseendet är lilla Yamaha MT-03.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!