Enligt förslaget är det bussarna inom kommunens gränser, som busstrafiken mellan Trosa, Vagnhärad och Västerljung, som ska bli gratis.
– Det körs enormt mycket bil mellan tätorterna, och det går samtidigt många bussar. Jag åker själv buss, och ofta är vi inte mer än två-tre personer i en hel buss, alltså inte mer än i en bil, säger Maria Arman (MP), och fortsätter:
– Genom det här kan man ju underlätta för människor att välja bussen. Det blir lättare för dem som inte åker ofta att bara hoppa på bussen och slippa biljettkrångel. Det blir lättare att vara klimatsmart. Om vi så bara fick en dubblering av de som åker i dag skulle det vara stort.
Enligt Miljöpartiet skulle deras förslag om gratis busstrafik inte heller bli särskilt dyrt för Trosa kommun.
– Bussarna kostar i dag kommunen cirka 7,3 miljoner om året, och biljettintäkterna ligger på bara runt 470000 kronor. Att göra busstrafiken avgiftsfri skulle alltså inte innebära en större intäktsförlust än så. I kommunens budget är det här inte så mycket pengar, men man kan få ett rejält klimatavtryck för det, säger Arman.
Miljöpartiet i Gnesta har låtit sig inspireras av andra kommuner som har infört gratis busstrafik. Bland annat har det införts i Sala för ungefär ett år sedan. Det är ett projekt som pågår i tre år, och som väntas kosta Sala kommun 800000 kronor i uteblivna intäkter. På andra ställen, som i Göteborg och Eskilstuna, erbjuds äldre åka gratis med stadsbussarna.
Enligt Maria Arman är det här också något som efterfrågas av kommunens unga.
– Just nu ser vi en klimatrörelse bland unga som är inspirerade av Greta Thunberg. Skolelever på Kyrkskolan har skrivit till politikerna i kommunen att de vill ha gratis bussar för klimatets skull.
Men förslaget gäller som sagt endast busstrafiken inom Trosa kommun, inte till exempelvis Södertälje eller Nyköping.
– Vi menar inte att man ska åka gratis till Södertälje och Stockholm, det kan man gott betala själv för.
Och exakt hur det ska gå till med gratisbussarna har inte Miljöpartiet tagit ställning till.
– Om man väljer att ha gratis resor rakt av, eller om man ska hämta ett kort eller så, det återstår att utreda. Men vi hoppas och föreslår att vi får in det här i vårbudgeten, så det kan införas till hösten 2019, säger Arman.