195 000 kronor ska göra det gröna elloket MA 408 orangefärgat igen. Kai Tamminen, ordförande i Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg, är överlycklig över bidraget till tågentusiasternas senaste inköp.
– Det här gamla 50-talsloket drog malmtåg i Oxelösund förr och nu får vi möjlighet att återställa det till ett mer ursprungligt skick. Vi är både överraskade och glada. Om vi inte fått de här pengarna hade vi nog fått vänta ett par år innan vi kunnat genomföra projektet.
Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg firar femårsjubileum i sommar och har fått pengar från Riksantikvarieämbetet förr, men aldrig så mycket som i år. Men Kai Tamminen berättar att renoveringen av det gamla elloket kommer att sluka alla de 195 000 kronorna – och mer därtill.
– Vi räknar med en total kostnad på 300 000 kronor för att blästra och måla loket och ändra en del detaljer. Men vi kan göra en del av jobbet själv och har också 60 000 kronor som vi fått i bidrag från privatpersoner runt om i landet.
Det är en dyr hobby ni har?
– Oj ja, det kan man verkligen säga. Fordonen måste vara driftssäkra och det kostar en hel del pengar att underhålla dem. Vi har ju också en tågvagn från 1907 som vi håller på att rusta.
Men vad ska ni med alla gamla lok och vagnar till?
– Oxelösund hade inte varit någonting om inte järnvägen kommit hit och vi vill bevara de gamla fordonen som faktiskt gått i trafik här. Dessutom vill vi ha möjlighet att göra resor på järnvägen med tågen. Det vore roligt att kunna köra museitrafik lite mer regelbundet, varför inte några turer mellan Oxelösund och Nyköping på helgerna?
F11-museet vid Skavsta hör också till de museer som får pengar från Riksantikvarieämbetet. 100 000 kronor ska gå till en ny flygsimulator och ett informationscenter för besökarna.
– Vi har väldigt mycket spännande material i våra datorer, men det är inte tillgängligt för besökarna. I framtiden ska man kunna se filmer och lyssna på intervjuer via en pekskärm. Det är viktigt för oss att ha ett levande museum, säger Gunnar Vieweg som sitter i museets styrelse.
Men den stora nysatsningen blir den nya flygsimulatorn där besökarna kan prova hur det känns att själv flyga.
– Vi ska bygga en simulator till ett SK60, ett skolflygplan som används i flygvapnet för utbildning av piloter. Det blir lite häftigare att flyga än den Cessna vi redan har, och som vi nu passar på att handikappanpassa.
F11-museet håller öppet året om med närmare 10 000 årliga besökare, men den stundande sommaren är bästa besöksperioden. Och just flygsimulatorerna har betytt mycket för museet, berättar Gunnar Vieweg.
– De är väldigt populära och välbokade och har inneburit ett väldigt lyft för museet. Även om de är dyra att bygga ger de ett överskott till kassan.