Musik ur gömmorna
I musikaliska arkiv finns många fynd att göra. Pianisten Margot Nyström är en av dem som gärna rotar i gömmorna. 1800-talstonsättaren Emelie Holmberg är ett av hennes fynd.
När jag fick höra talas om Emelie Holmberg blev jag så nyfiken på vem hon egentligen var. Jag letade upp några kompositioner och tyckte mycket om dem, berättar pianisten Margot Nyström.
Margot har gjort fynd i musikarkiven förr och nu letade hon vidare för att hitta fler verk av Emelies hand. Plötsligt fann hon en pianosonat av E Holmberg precis det en pianist drömmer om.
Jag hade redan börjat repetera stycket när jag till min fasa upptäckte att det stod Franz Holmberg på ett notblad, berättar Margot.
Det blev dags för en ny vända till Musikaliska Akademiens bibliotek, där dessvärre inte ett ord om den okände Franz Holmberg fanns bevarat. Men när Margot Nyström ger konsert i Culturum i Nyköping på söndag får både Emelie Holmbergs sånger och Franz Holmbergs pianosonat plats på programmet.
Emelie skrev mest romanser tyvärr, konstaterar Margot Nyström.
Som pianist vill hon egentligen ha lite mer större utmaningar. Och hon får medhåll av hovsångerskan Laila Andersson-Palme, som ska sjunga de båda sångerna av Emelie Holmberg i Culturum.
Som operasångerska vill jag gärna ha mer att bita i. Emelie Holmbergs sånger är vackra, men de känns nästan som små fladdrande fjärilar, förklarar Laila Andersson-Palme.
Totalt skrev Emelie Holmberg ett hundratal sånger och hade även en framgångsrik karriär som sångerska. Ändå dog hon redan som 33-åring, efter att ha flyttat till USA med maken Hjalmar Hammarsköld och fött sitt femte barn där.
Hjalmar Hammarsköld hade ekonomiska problem, men Emelie ordnade ändå musikaftnar och gav en del konserter i USA. Som sångerska fick hon väldigt goda recensioner och en tidning skrev att Emelie var det bästa de hört från Norden sedan Jenny Lind, berättar Margot Nyström.
I dag är Emelie Holmberg så gott som bortglömd, även om hon förekom som bifigur i Agneta Ulfsäter-Troells bok och tv-serie Famna livet. Och de sånger som Margot och Laila framför på söndag har troligvis inte sjungits i modern tid.
Men konserten i Culturum innehåller också nyskriven musik. Dag Lundin i Strängnäs har tonsatt fem dikter av den avlidne sörmländske poeten Björn von Rosen, och de uruppförs vid helgens konsert.
Dag Lundin har hittat precis rätt stämning till dikterna. Hans musik är okomplicerad och samtidigt idyllisk som det sörmländska landskapet, säger Laila Andersson-Palme.
De tonsatta dikterna är korta, som minst 48 sekunder. Det betyder att Laila knappt hinner fånga publikens uppmärksamhet innan sången tar slut.
Korta sånger kräver en oerhörd koncentration och uppladdning. Man måste ge allt på en gång, säger Laila och jämför med ett virtuost nummer av en trapetskonstnär. Det är kort men intensivt.
Margot Nyström, som bor granne med Björn von Rosens hustru Brita i Stjärnhov, ser konserten i Culturum som en hyllning till henne och Björn. Dag Lundins tonsättning är också tillägnad Brita von Rosen. Tanken är att de fem sångerna så småningom ska spelas in och sändas av Sveriges Radio.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!