Namninsamling har startats mot infarten

Motståndarna till västra infarten fortsätter sitt arbete trots att en förkrossande majoritet i Trosas kommunfullmäktige häromveckan röstade för avtalet med Trafikverket.

Ingrid Benson är en av de ledande rösterna mot infarten har startat en namninsamling.

Ingrid Benson är en av de ledande rösterna mot infarten har startat en namninsamling.

Foto:

Övrigt2018-04-17 05:00

Ingrid Benson, en av de ledande rösterna mot infarten, har startat namninsamlingen "Avbryt infart västra Trosa" på sajten skrivunder.com. Efter bara en vecka har redan ett hundratal skrivit under.

– Vi hade redan ett nätverk som hade undertecknat debattartikeln. Sedan har vi fått med oss Karl-Axel Reimer, Naturskyddsföreningens ordförande i Sörmland, som stöd. Han startade en namninsamling 2014, men sedan dess har det hänt så mycket. Nu tror jag att tiden är mogen att starta det här igen.

Hon riktar också kritik mot hur kommunen hanterat ärendet och anser att den inte varit tydlig med information om bygget. Något hon tror kan ha haft en betydande del i hur opinionen kring infarten sett ut.

– Kommunen har inte gjort något för att informera. De tycker bara det är bra ju fler folk som flyttar in, för då går det bättre för kommunen. Men de informerar inte om nackdelarna, säger hon.

Kommunstyrelsens ordförande, Daniel Portnoff (M), håller inte med och menar att kommunen har sett till att all information som funnits har lagts fram.

– Det är Trafikverkets projekt och de som bygger vägen. De har egentligen hela ansvaret för informationsfrågan. Men vi har tyckt att det här har varit ett så betydande projekt att vi själva har informerat flera gånger. Dels på kommunens hemsida men också genom annonsering. Det här har funnits i översiktsplanens sedan 2006 där den har antagits tre gånger. Jag tycker att vi på ett ganska brett sätt har haft frågan på bordet under väldigt många år.

Han menar också att ett argument som ofta lagts fram är att pengarna infarten kostar kunde ha lagts på något annat.

– Det tycker jag är den största förvirringen i den här frågan, att vi kan hitta på något bättre för de här 84 miljonerna. Men vägen ska inte finansieras via skatten utan genom exploateringsintäkterna som bara kommer om vägen byggs.

Ingrid Benson tror inte det kommer bli lätt att övertala politikerna till att stoppa infarten.

– Men får vi många som skriver under och vi presenterar det måste de ta hänsyn till det tycker jag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!