Namnlistan för en cykelväg gav effekt

I höstas lyckades Björnlundas byalag väcka liv i frågan om en gång- och cykelväg mellan Björnlunda och Gnesta tack vare en namnlista. Kommunen har kunnat lyfta frågan högre på länsnivå – men nu ligger bollen hos Trafikverket.

Hoppet lever än om att få till en gång- och cykelväg mellan Gnesta och Björnlunda.

Hoppet lever än om att få till en gång- och cykelväg mellan Gnesta och Björnlunda.

Foto:

Övrigt2017-02-28 07:00

I november lämnade Björnlundas byalag in en namnlista med över 500 namn till kommunen för att väcka liv i frågan om en gång- och cykelväg mellan Björnlunda och Gnesta. Enligt byalagets ordförande Johanna Dahl verkar namnlistan ha fått effekt, eftersom den ska ha hjälpt Gnesta kommun att få frågan högre prioriterad på länsnivå.

– Det känns väldigt bra. Jag känner mig hoppfull och vi ger inte upp, säger Johanna Dahl.

Väg 57 ägs som bekant av Trafikverket, som får besluta om det över huvud taget kommer att göras någon förstudie om en eventuell gång- och cykelväg. Något sådant beslut tror samhällsbyggnadschef Patrik Nissen inte kommer att tas förrän tidigast nästa år.

– När det gäller infrastrukturplanering handlar det om långa processer och mycket pengar, säger han.

Någonstans mellan två-tre miljoner kronor per kilometer byggd gång- och cykelväg för att vara exakt, enligt samhällsbyggnadschefen.

– Och det är väl en sju kilometer mellan orterna, säger Patrik Nissen.

Frågan om en gång- och cykelväg mellan Gnesta och Björnlunda är flera decennier gammal. Att kommunen har förändrats genom åren tror Patrik Nissen kan vara en positiv faktor som driver på ett eventuellt förverkligande av projektet.

– Gnesta växer befolkningsmässigt och med det frågorna om kopplingen mellan cykel och kollektivtrafik. Dels ska man ju kunna åka till arbete och studier och dels har vi det här med fritiden och turismen, säger han.

Förhoppningen är att när antalet bostäder i Gnesta tätort fortsätter öka, så kommer det få en spridningseffekt till de andra orterna – inte minst Björnlunda och Stjärnhov.

– Därför kan man tänka sig att det talar för en gång- och cykelväg, säger Patrik Nissen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om