Man har sett fram emot semestern i veckor. Då man ska slappa, gå till dukat bord och tillbringa dagar i poolen. Men ibland blir det inte alls som man har tänkt sig. I veckan rasade skogsbränder på västra Mallorca nära turistorten Estellencs, och på ett familjehotell i Pascha Bay i turkiska Alanya har ett 40-tal personer, mest barn, drabbats av diarré och kräkningar.
I säkerhet
Som turist i ett främmande land är det lätt att känna sig liten och förvirrad. Vad bör man göra i en kritisk situation och hur mycket hjälp kan man vänta sig av sitt resebolag?
-Det beror på hur allvarligt det är. Vi sätter självklart alltid resenärerna i säkerhet vid akutsituationer som bränder och liknande, säger Anna Hagberg pressinformatör hos Ving.
Stå för kostnaden
Har man däremot råkat ut för ett rån, eller en annan obehaglig händelse som inte är livshotande, kan det vara svårare att få byta hotell utan kostnad.
-Då blir det snarare en försäkringsfråga. Vi hjälper gärna till med nytt boende men då kanske resenären får stå för kostnaden - antingen själv eller via sitt försäkringsbolag.
Fråga först
Att se över vilka försäkringar man har innan man reser är viktigt. De allra flesta har en hemförsäkring som täcker det mest basala, som akut sjukdom eller om man råkar ut för en olycka. Men Caroline Uliana, informationschef på If, berättar att många ungdomar och nyinflyttade svenskar saknar hemförsäkring.
-Och om situationen inte är akut, ring och fråga oss först innan du tar beslut om olika utlägg, tipsar Caroline Uliana.
Spara kvitton
Hon menar att man ska använda sitt försäkringsbolag och få hjälp och stöd. Ofta vet de till exempel vilka sjukhus som är bra och var det finns vård att få.
-Men måste man betala läkare eller mediciner snabbt ska man se till att spara alla kvitton.
Tips före resan
+ Se över dina försäkringar. Se till att du har en hemförsäkring.
+ Spara alla kvitton på utlägg.
+ Ta bilder på skador.
+ Kolla var researrangörens representant går att nå på din ort.