Företag som förra året hade kontakt med kommunen kring olika ärenden som brandskydd, bygglov, serveringstillstånd, miljötillsyn, markupplåtelser och brandtillsyn är nöjda med kommunens information och kompetens.
Det visar en undersökning som gjorts om hur företagarna upplever kommunens bemötande, information och kompetens.
Stockholms Business Alliance (SBA) och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har för fjärde året sammanställt undersökningen kring hur företagen uppfattar kommunservicen.
Näringslivschefen Anna Sandklef har all anledning att vara nöjd eftersom Gnesta sammantaget kniper andraplatsen i Storstockholmsområdet på rankinglistan.
– Tidigare fick vi 71 i nöjdkundindex men nu når vi upp till 78 vilket är en klar förbättring.
Totalt 172 kommuner har deltagit i undersökningen.
Näringslivschefen i Gnesta betonar att det är ett medvetet och långsiktigt förbättringsarbete som nu ger resultat.
– Vi har förbättrat bemötandet och gjort det mer begripligt för företagare att förstå reglerna som gäller kring alla ärenden. Rapporterna som skrivs är också mindre formellt skrivna, menar Anna Sandklef.
Företagen är allra nöjdast med livsmedelskontroll och miljö- och hälsotillsyn som får mycket höga värden.
– Detta fina resultat, är vi väldigt glada och stolta över och vi vill att företagarna ska känna att de har fått god service och ett gott bemötande i sina kontakter med kommunen, säger Ellinor Lundin, miljöchef.
Arbetet med fortsatt bra kommunservice fortsätter dock, betonar näringslivschefen.
– Det är ett stort uppdrag för oss som tillsynsmyndighet att jobba för att näringslivet som etablerat sig här även fortsättningsvis ska vilja fortsätta vara kvar i Gnesta, säger Anna Sandklef.
Under torsdagen och fredagen finns representanter från Gnesta kommun på plats i Stockholm för att ta del av en stor företagskonferens som SBA anordnar.