Närtrafiken i Gnesta lägger ner fem linjer
Fem av sex linjer i Gnesta Närtrafik läggs ner. För höga omkostnader och för få resenärer är grunden till Närtrafikens fall. I och med nedskärningarna räknar man med att spara två miljoner kronor per år. Då fattas det ytterligare 2,6 miljoner.
Viljan att ge alla kommuninvånare möjlighet att åka buss vart de än ska, föll inte väl ut.
Vi drar ner på grund av höga kostnader. Kommunen räknade med att betala 830 000 kronor per år. Det slutar istället med att vi betalar 3,5 miljoner, säger kommunalrådet Gert Nilsson i Gnesta kommun.
För en tid sedan bestämde sig Gnesta kommun och Länstrafiken för att dela på alla extra kostnader. Ett år efter starten visar det sig att utredarna som låg bakom Närtrafiken, räknade fel på nästan 5,5 miljoner kronor.
Det är i huvudsak skoltaxiresorna som kostar mer än någon trott. Kostnaderna för skoltaxin ökade trots att nästan 70 procent fler barn började åka buss. Det beror på att det blivit dyrare med taxi och att taxibolagen har en kostnadsgaranti för att köra skoltaxi.
Vi betalar mycket pengar för taxibilar som går tomma när de hämtar resenärer.
Även taxiresorna för färdtjänst och sjukresor är dyra. Vi har inte fått resenärerna att åka buss i tillräckligt hög utsträckning.
Linje 11,12,13,15 och Byslingan försvinner troligen lagom till sommartidtabellen i juni. Det betyder att kvällsbussen som hämtar resenärer från sena pendeln slutar med det. Pendlarna får själva ta sig hem bäst de kan.
Betyder inte nedläggningen att taxiresorna blir fler och därmed dyrare?
Vi hoppas kunna belägga fler tomma taxibilar. Kanske blir taxi något dyrare men det tas förhoppningsvis igen genom nedskärningarna i busstrafiken.
Har ni skurit klart nu?
Nej, hela projektet måste spara 2,6 miljoner till per år. Länstrafiken har sagt att de inte betalar ett öre till men det ser kommunen som en förhandlingsfråga. Det går inte att bara säga stopp på det viset.
Blir det någon busstrafik kvar i kommunen?
Jo, den trafik som går igenom och ut ur kommunen blir kvar. Men i stort sett all allmäntrafik inom kommunen försvinner.
De fem bussar som plockas bort ska fortfarande användas att skjutsa och hämta skolelever. Under övrig tid står de stilla. På det viset får man ner driftkostnaderna.
Kommunen har kontrakterat fordonen på tre år så det kommer man inte undan innan 2005.
Att bussarna bara står är inte heller bra. Just nu vet vi inte om bussbolaget kan använda dem i annan trafik.
Kanske kommer vi på ett sätt att utnyttja någon av bussarna så att vi kan få in lite extra pengar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!