Nej till snabbjärnväg genom Nyköping

Nyköpings politiker säger nej till en snabbjärnväg tvärs igenom centrala Nyköping. Istället vill man att snabbjärnvägen Ostlänken ska gå via Skavsta flygplats och behålla den gamla järnvägen och Nyköpings central för pendlingstrafiken.

Övrigt2002-10-09 23:09
Vi vill inte ha någon snabbjärnväg som skär sönder den vackra trädgårdsstaden Nyköping, säger Göran Forssberg, socialdemokratisk ordförande i Nyköpings kommunstyrelse som på måndag fastställer sin ståndpunkt.
Alldeles oavsett när och hur den nya snabbjärnvägen Ostlänken kommer att byggas har nu Nyköpings politiker gett ett besked som ligger till grund för det fortsatta planeringsarbetet med snabbjärnvägen.
Ett mycket tungt inlägg, säger Anders Lundberg, projektledare för Ostlänken, det ska nog mycket till om järnvägsutredningen nu ska gå på en annan linje.

I den förstudie som ligger till grund för kommande utredningar har tre alternativa sträckningar genom Nyköping presenterats. Nyköpings politiker har nu bestämt sig och presenterar följande önskelista:
Den nya snabbjärnvägen Ostlänken får sin huvudstation vid Skavsta flygplats.
Den nuvarande järnvägen behålls och används för pendlartrafiken mot Stockholm och Norrköping.
Samtidigt ansluts den gamla TGOJ-banan med Ostlänken och persontrafiken mellan Oxelösund och Flen kommer igång.
Detta innebär förmodligen att den nuvarande centralstationen förvandlas till enbart en pendelstation utan någon möjlighet att exempelvis köpa tågbiljetter.
Men vi tycker det är fel att prata om centralstationer, det handlar ju om hållplatser. Numera köper resenärer biljetter på många olika ställen, det viktiga är istället att pendlarna har många olika hållplatser, säger Göran Forssberg.

Snabbjärnvägen förbi Skavsta innebär höghastighetståg som ger Skavsta stora möjligheter att utvecklas, menar Göran Forssberg.
Men vi måste också ha en station inne i tätorten som är lätt tillgänglig med gång- och cykelvägar. Dessutom vill ha fler hållplatser, exempelvis vid Stenkulla och i Arnö.
Nyköpings pendlarförening vill ha järnvägen tvärs genom centrala Nyköping, antingen över jord eller i en tunnel. Dessutom kräver pendlarföreningen att de framtida byggarbetena inte får störa pendeltrafiken i alltför hög grad.
Om vi behåller den gamla järnvägen kommer påverkan från järnvägsbygget att vara minimal, säger Forssberg.
Nyköpingspolitikernas svar kommer nu att bakas in tillsammans med synpunkterna från drygt 100 andra tillfrågade myndigheter, organisationer och företag. Därefter kan Ostlänken lämna över sitt förslag till Banverket som ska göra den stora järnvägsutredningen.
Förhoppningsvis kommer Banverket att börja jobba före årsskiftet, säger Anders Lundberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om